Ή μήπως μέσον πίεσης
της Άγκυρας
Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Fikri Isik,
σε τηλεοπτική συνέντευξή του την Παρασκευή, είπε πως η αεροπορική βάση
του Ιντσιρλίκ «βρίσκεται υπό την τουρκική κυριαρχία και δεν ανήκει στο
ΝΑΤΟ».
Όπως είπε ακόμη, η
Τουρκία έχει κάθε δικαίωμα να κλείσει την στρατηγική αυτή αεροπορική
βάση, που αποτελεί και σημαντική αποθήκη πυρηνικών, προειδοποιώντας τους
συμμάχους της χώρας του «να είναι πιο ξεκάθαροι στον πόλεμο εναντίον
του Daesh (Ισλαμικού Χαλιφάτου).
Οι δηλώσεις Ισίκ
γίνονται καθώς στην Τουρκία έχει αρχίσει ένας έντονος πολιτικός διάλογος
για το ρόλο που παίζουν οι ΗΠΑ και η «συμμαχία των προθύμων», εναντίον
του Daesh στη Συρία, αναφέρει τηλεγράφημα του τουρκικού κρατικού
ειδησεογραφικού πρακτορείου Anadolu Agency,
Στην ίδια
συνέντευξη επέκρινε την γενικότερη πολιτική της κυβέρνησης Ομπάμα στη
Συρία, χαρακτηρίζοντάς την «ανεπιτυχή και απογοητευτική για τις ΗΠΑ».
Υποστήριξε ακόμη, πως όπως ελπίζει «η νέα διακυβέρνηση Τραμπ θα διαβάσει
το συριακό πρόβλημα σωστά».
Για να προσθέσει
πως η Συρία και το Ιράκ αλλά και ολόκληρη η περιοχή «έχει σημαντικά
αποσταθεροποιηθεί μετά τον πόλεμο στον Κόλπο το 1990-1991 ρίχνοντας το
φταίξιμο και στην πιο πρόσφατη αμερικανική πολιτική στην περιοχή της
Μέσης Ανατολής.
Οι δηλώσεις Ισίκ, έρχονται ως απάντηση στην δήλωση του εκπροσώπου της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ υποπτέραρχου John Dorrian, ότι «η βάση του Ιντσιρλίκ, είναι πολύτιμη για τον πόλεμο των ΗΠΑ εναντίον του ISIS (Daesh).
«Ολόκληρος ο κόσμος έχεικαταστεί ασφαλέστερος από τις επιχειρήσεις που πραγματοποιούνται απ΄εκεί» –είπε ο Dorrian.
Η Τουρκία έδωσε
άδεια για την χρήση της αεροπορικής αυτής βάσης από τις αμερικανικές
αεροπορικές δυνάμεις στον πόλεμο εναντίον του Ισλαμικού Χαλιφάτου, από
το 2015.
Το Ιντσιρλίκ ως μέσον πίεσης στην Ουάσιγκτον
Παρά τις
πρόσφατες δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών Τσαβούσογλου και
άλλων Τούρκων αξιωματούχων που υπαινίσσονται το ενδεχόμενο να «κλείσουν
την αεροπορική βάση του Ιντσιρλίκ». Οι δηλώσεις αυτές παραμένουν ως
μέσον πίεσης της Άγκυρας προς την Ουάσινγκτον. Και οφείλονται στο
γεγονός ότι η Τουρκία «είναι δυσαρεστημένη επειδή η υπό τις ΗΠΑ συμμαχία
δεν έχει συμμετάσχει ικανοποιητικά στις επιχειρήσεις εναντίον του Daesh
στη βόρεια Συρία»..
Την άποψη αυτή εξέφρασε με δηλώσεις του στο Radio Sputnik ο Dr. Huseyin Bagci,
Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και πρόεδρος του τμήματος Διεθνών Σχέσεων του
Τεχνολογικού Πανεπιστήμιου ‘’Μέση Ανατολή’’ στην Άγκυρα.
«Αποτελεί επίσης
μέσο πίεσης ώστε να σταματήσουν οι ΗΠΑ να ενισχύουν με όπλα και
πολεμοφόδια σε ’’τρομοκράτες’’ στη Συρία όπως είναι οι Κούρδοι αντάρτες
του PYD και άλλες ομάδες», πρόσθεσε ο Τούρκος καθηγητής.
Την Τετάρτη ο
Τούρκοε ΥπΕξΤσαβούσογλου αναφερόμενος στο Ιντσιρλίκ, υποστήριξε πως οι
Τούρκοι αναρωτιούνται για τι οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους χρησιμοποιούν
τη βάση, αλλά δεν υποστηρίζουν αεροπορικά τις επιχειρήσεις του
τουρκικού στρατού στην «ασπίδα του Ευφράτη».
Επιχείρηση που
έχουν εξαπολύσει οι τουρκικές στρατιωτικές δυνάμεις, τόσο εναντίον των
τζιχαντιστών του Ισλαμικού Χαλιφάτου, όσο και για νε εμποδίσουν τους
Κούρδους της Συρίας να αυξήσουν την επιρροή τους με την παρουσία τους
στην περιοχή κοντά στα συρο-τουρκικά σύνορα.
Μην ξεχνάμε τα πυρηνικά του Ιντσιρλίκ
Η πρώην βουλευτής
της τουρκικής Εθνοσυνέλευσης Oya Akgonenc σύμβουλος σήμερα του
προεδρείου του Κόμματος Πίστης είπε ακόμη πως οι δηλώσεις του προέδρου
της Τουρκίας Ερντογάν, «ότι η Ουάσιγκτον υποστηρίζει τους τρομοκράτες
στη Συρία, υποκρύπτουν ενδεχόμενη στροφή της Άγκυρας για την χρήση των
τουρκικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων.
Σύμφωνα με την κα
Mugisuddin, οι παρατηρήσεις αυτές του Ερντογάν, «είναι μάλλον
δικαιολογημένες, επειδή αντικατοπτρίζουν αυτό που πραγματικά συμβαίνει».
Ο Ερντογάν και οι
οπαδοί του έχουν επανειλημμένα εκφράσει ανησυχίες για το ενδεχόμενο οι
Κούρδοι της Συρίας να επιδιώξουν να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτονομία στα
βόρεια της χώρας, προκαλώντας αναταραχή στη νοτιοανατολική Τουρκία. Η
δρ.Oya Akgonenc Mugisuddin επισημαίνει πως οι σχέσεις Τουρκίας και ΗΠΑ
βρίσκονται σε σοβαρή κρίση, υποστηρίζοντας πως «αν δεν μας υποστηρίζουν
στη μάχη εναντίον του Daesh και στέλνουν όπλα στους τρομοκράτες, τότε
εγείρονται πολλά ερωτήματα εναντίον ποίων μάχονται οι ΗΠΑ στη Συρία;».
Οι πρόσφατες
δηλώσεις του νεοεκλεγέντα προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ότι «θα
πρέπει να ενισχυθούν και να εξαπλωθούν οι αμερικανικές πυρηνικές
δυνατότητες» έρχονται σε αντίθεση με τα τουρκικά συμφέροντα. «Επειδή
αποτελούν απειλή παρά προστασία για την Τουρκία», υποστηρίζει με
δηλώσεις του στο Sputnik ο απόστρατος Τούρκος ναύαρχος Türker Ertürk,
πρώην επικεφαλής της Τουρκικής Ναυτικής Ακαδημίας, που επισημαίνει ότι
«οι πυρηνικέ αυτές βόμβες δεν ελέγχονται από την Άγκυρα».
«Έτσι σε περίπτωση
πολέμου θα μπορούσαν ενδεχομένως να χρησιμοποιηθούν και εναντίον της
χώρας μου, ενώ η Άγκυρα< δεν έχει δικαίωμα να τις χρησιμοποιήσει για
τη δική της άμυνα», όπως υποστήριξε.
Μια παλιά ψυχροπολεμική ιστορία
Βάσει της
συμφωνίας διασποράς των πυρηνικών όπλων μεταξύ των συμμάχων του ΝΑΤΟ της
δεκαετίας του 1960, αριθμός ευρωπαϊκών χωρών, όπως το Βέλγιο, η
Ολλανδία και σ΄αυτές συμπεριλήφθηκε και η Τουρκία, επιτράπηκε η
αποθήκευση αμερικανικών πυρηνικών βομβών «βαρύτητας», τύπου B61-12, ενώ
κάποιες άλλες χώρες αποδέχτηκαν την δυνατότητα ανεφοδιασμού των
αεροσκαφών που τις μεταφέρουν.
Η συμφωνία φυσικά
την εποχή εκείνη είχε στόχο την αποκαλούμενη «σοβιετική επιθετικότητα,
αλλά στην πραγματικότητα να περιορισθούν τα εθνικά πυρηνικά προγράμματα
χωρών όπως της Γερμανίας και τη Τουρκίας.
Έτσι,180 πυρηνικές
βόμβες B61 αποθηκεύτηκαν στην Ευρώπη, κι απαόα υτές οι 50 πιστεύεται
πως βρίσκονται στην αεροπορική βάση του Ιντσιρλίκ.
Στις αρχές του
χρόνου η αμερικανική διοίκηση πυρηνικής αποτροπής, ανακοίνωσε πως ως τα
μέσα του 2020 οι τύποι B61-12 των πυρηνικών βομβών, θα αντικαταστήσουν
τις υπάρχουσες B61-3, B61-4, B61-7 και B61-10.
(sputniknews.com | RT.com)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου