Παρασκευή 1 Ιουλίου 2011

Εφαρμοστικός νόμος Η φρίκη συνεχίζεται.. Τώρα με παραλίες και μνημεία


Η φρίκη συνεχίζεται. Ότι γκρέμισε το 1981 ο Ανδρέας Παπανδρέου τα φράγματα στις παραλίες, το επαναφέρουν σήμερα με συρματοπλέγματα. Όστις έχει χρήμα αγοράζει κι εμείς την θάλασσα με το κυάλι!  Ξεχάστε τις. Μπάνιο στην μπανιέρα.. (η κόκκινη γραμματοσειρά τα σχόλια για όσους δεν έχουν χρόνο)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΩΡΙΜΑΝΣΗ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ

Άρθρο 10
Σκοπός- Πεδίο εφαρμογής

1. Με τις διατάξεις του παρόντος Κεφαλαίου ρυθμίζεται η διαδικασία
πολεοδομικής ωρίμανσης των δημοσίων ακινήτων και η απόδοση σε αυτά
βιώσιμης επενδυτικής ταυτότητας, με σκοπό την αξιοποίησή τους που
συνιστά λόγο εντόνου δημοσίου συμφέροντος. Ως δημόσια ακίνητα, για την
εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου, νοούνται τα ακίνητα που

ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου ή Ν.Π.Δ.Δ. ή Ο.Τ.Α. ή σε
εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή
έμμεσα στο Δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α..

2. Στο πεδίο εφαρμογής του Κεφαλαίου αυτού υπάγονται τα δημόσια ακίνητα τα
οποία μεταβιβάζονται και περιέρχονται στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής
Περιουσίας του Δημοσίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κεφαλαίου Α΄ του
παρόντος νόμου.

3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος,
Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής που εκδίδεται ύστερα από αίτηση του
κυρίου του ακινήτου, μπορεί να υπάγονται στις ρυθμίσεις του παρόντος
Κεφαλαίου και άλλα δημόσια ακίνητα, με σκοπό τη βέλτιστη ανάπτυξη και
αξιοποίησή τους.
Άρθρο 11

Γενικοί Κανόνες Χωροθέτησης και Γενικές Χρήσεις Γης

Α. Γενικοί κανόνες χωροθέτησης:
Για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των δημοσίων ακινήτων καθορίζονται γενικοί
κανόνες χωροθέτησης ως εξής:

1. Η αξιοποίηση των δημοσίων ακινήτων διενεργείται εντός του πλαισίου που
διαγράφει η εθνική δημοσιονομική, αναπτυξιακή και χωροταξική πολιτική και
σύμφωνα με τους κανόνες που καθορίζονται στον παρόντα νόμο. Οι
κατευθύνσεις της εθνικής χωροταξικής πολιτικής, όπως αυτές απορρέουν από
τα υφιστάμενα χωροταξικά πλαίσια εθνικού επιπέδου, λαμβάνονται υπόψη και
συνεκτιμώνται κατά τον καθορισμό του χωρικού προορισμού των δημοσίων
ακινήτων σε συνδυασμό με τις ανάγκες της δημοσιονομικής βιωσιμότητας, της

(Comment [a31]: ΣΤΗΝ ΕΚΠΟΙΟΥΜΕΝΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ της ΤΟΠΙΚΗΣ
ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ!! Π.Χ ΤΑ ΔΗΜΑΡΧΕΙΑ, ΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΠΑΙΔΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ, ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΛΠ ΚΛΠ

Comment [a32]: ...Μπορεί να προστεθούν εκ των υστέρων. Δηλαδή εάν ξεχάσαμε και
κανένα ακίνητο, θα τοπροσθέσουμε αργότερα...)

αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας της επένδυσης έτσι ώστε να
εξασφαλίζεται η βέλτιστη δυνατή σχέση μεταξύ των χωροταξικών επιλογών
και των οικονομικών και δημοσιονομικών στόχων για την αξιοποίηση της
δημόσιας περιουσίας.

2. Δεν επιτρέπεται η αξιοποίηση δημοσίων ακινήτων, τα οποία εμπίπτουν στο
σύνολό τους σε οικότοπους προτεραιότητας, σε περιοχές απόλυτης
προστασίας της φύσης και προστασίας της φύσης που καθορίζονται κατά τις
διατάξεις των άρθρων 19 παράγραφοι 1 και 2 και 21 του ν. 1650/1986 (Α΄
160), όπως ισχύει, σε πυρήνες εθνικών δρυμών και σε διατηρητέα μνημεία
της φύσης.

3. H αξιοποίηση δημοσίων ακινήτων στα οποία περιλαμβάνονται χώροι που
προστατεύονται από την κείμενη περιβαλλοντική και αρχαιολογική νομοθεσία
λόγω του ειδικού χαρακτήρα τους, όπως είναι ιδίως ζώνες προστασίας
αρχαιολογικών χώρων, ιστορικοί τόποι, φυσικά πάρκα και περιοχές
οικοανάπτυξης, πραγματοποιείται σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους και
περιορισμούς που θέτουν οι σχετικές διατάξεις.

4. Η αξιοποίηση δημοσίων ακινήτων που εμπίπτουν σε Ζώνες Ειδικής
Προστασίας (Ζ.Ε.Π.) της ορνιθοπανίδας της οδηγίας 79/409/ΕΟΚ ενεργείται
μόνον εφόσον επιτρέπεται από τα υφιστάμενα ειδικά νομικά καθεστώτα
προστασίας τους και υπό τους όρους και προϋποθέσεις που θεσπίζουν τα
καθεστώτα αυτά.

Β. Γενικές χρήσεις γης

Τα δημόσια ακίνητα που προβλέπονται στο προηγούμενο άρθρο και τα οποία
βρίσκονται σε περιοχές εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων
οικισμών προ του 1923 ή κάτω των 2.000 κατοίκων μπορούν να υπάγονται,
σύμφωνα με το γενικό προορισμό ανάπτυξης και αξιοποίησής τους, στις
ακόλουθες γενικές κατηγορίες χρήσεων γης:
1. Τουρισμός – Αναψυχή
Στα ακίνητα που έχουν ως γενικό προορισμό τον τουρισμό - αναψυχή,
επιτρέπονται:
α) Τουριστικά καταλύματα (κύρια και μη κύρια, σύνθετα τουριστικά
καταλύματα κλπ)
β) Ειδικές τουριστικές υποδομές και λοιπές τουριστικές εγκαταστάσεις
(συνεδριακά κέντρα, γήπεδα γκόλφ, υδροθεραπευτήρια κλπ)
γ) Τουριστικοί λιμένες - μαρίνες
δ) Κατοικία
ε) Εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής υπηρεσιών
στ) Καζίνα
ζ) Κοινωνική πρόνοια
η) Αθλητικές εγκαταστάσεις
θ) Πολιτιστικές εγκαταστάσεις

(Comment [a33]: ΑΠΟ ΤΟ «ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ» ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΜΟΝΟΝ ΤΑ
ΦΥΣΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ (Π.Χ. ΕΘΝΙΚΟΙ ΔΡΥΜΟΙ) 

Comment [a34]: ΠΡΟΣΟΧΗ! ΔΕΝ ΕΞΑΙΡΕΙΤΑΙ ΟΜΩΣ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ
ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΩΝ, ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΑΡΚΩΝ ΚΛΠ. π.Χ. ΜΠΟΡΕΊ ΝΑ ΜΗΝ ΠΩΛΗΘΕΊ Η ΙΔΙΑ Η ΑΚΡΌΠΟΛΗ, ΑΛΛΑ Π.Χ. ΤΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ Ή ΕΣΟΔΑΑΠΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΗΡΩΔΟΥ ΤΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ» ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΚΑΤΕΥΘΕΙΑΝ ΣΤΟΥΣ ΔΑΝΕΙΣΤΕΣ ΜΑΣ, ΟΙ ΟΠΟΊΟΙ ΒΕΒΑΙΑ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΝΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.

Comment [a35]: Η παράγραφος αυτή αναφέρεται στις επιτρεπόμενες χρήσεις που μπορούν να έχουν ακίνητα του δημοσίου πουπωλούνται από το Ταμείο και βρίσμονται εκτός σχεδίου πόλεως. ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΑΥΤΕΣ ΕΙΝΑΙ: και Θρησκευτικοί χώροι, πολιτιστικά κέντρα κλπ. θα μπορεί π.χ. ένας
αμφιβόλου προέλευσης ξένος ιδιωτικός ή κρατικός φορέας να αγοράσει γη του Δημοσίου και να ανεγείρει ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΑΛΛΗ ΑΔΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ένα θρησκευτικό χώρο (π.χ.Τζαμί, βουδιστικό μοναστήρι κλπ κλπ) ή να μετατρέψει προς αυτό τον σκοπό ένα ήδη υπάρχον κτίριο που
ανήκει στο Δημόσιο.)



ι) Θρησκευτικοί χώροι
ια) Περίθαλψη
ιβ) Χώροι συνάθροισης κοινού
ιγ) Εστίαση
ιδ) Αναψυκτήρια
ιε) Κέντρα διασκέδασης, αναψυχής
ιστ) Στάθμευση (κτίρια – γήπεδα)
ιζ) Εγκαταστάσεις εκθεσιακών χώρων
ιη) Ελικοδρόμιο
ιθ) Κάθε άλλη συναφής χρήση, η οποία δεν μεταβάλλει τον γενικό προορισμό
του ακινήτου.

2. Επιχειρηματικά Πάρκα
Στα ακίνητα που έχουν ως γενικό προορισμό τα επιχειρηματικά πάρκα,
επιτρέπονται:
α) Οι χρήσεις που ορίζονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 43 του ν.
3982/2011 (Α΄ 143).
β) Γραφεία, Τράπεζες, Ασφάλειες, Κοινωφελείς Οργανισμοί
γ) Διοίκηση
δ) Κατοικία
ε) Εκπαίδευση
στ) Εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής υπηρεσιών
ζ) Αθλητικές εγκαταστάσεις
η) Πολιτιστικές εγκαταστάσεις
θ) Θρησκευτικοί χώροι
ι) Περίθαλψη
ια) Χώροι συνάθροισης κοινού
ιβ) Εστίαση
ιγ) Αναψυκτήρια
ιδ) Κέντρα διασκέδασης, αναψυχής
ιε) Στάθμευση (κτίρια – γήπεδα)
ιστ) Εγκαταστάσεις εκθεσιακών χώρων
ιζ) Τουριστικά καταλύματα και λοιπές τουριστικές εγκαταστάσεις και υποδομές
ιη) Ελικοδρόμιο
ιθ) Κάθε άλλη συναφής χρήση γης, η οποία δεν μεταβάλλει τον γενικό
προορισμό του ακινήτου.

3. Θεματικά πάρκα – Εμπορικά κέντρα – Αναψυχή:
Στα ακίνητα που έχουν ως γενικό προορισμό τα θεματικά πάρκα – εμπορικά
κέντρα – αναψυχή, επιτρέπονται:
α) Εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής υπηρεσιών, υπεραγορές,
πολυκαταστήματα, εμπορικά κέντρα
β) Κοινωνική πρόνοια
γ) Γραφεία, Τράπεζες, Ασφάλειες, Κοινωφελείς Οργανισμοί
δ) Διοίκηση
ε) Κατοικία
στ) Εκπαίδευση
ζ) Αθλητικές εγκαταστάσεις
η) Πολιτιστικές εγκαταστάσεις
18
θ) Θρησκευτικοί χώροι
ι) Περίθαλψη
ια) Χώροι συνάθροισης κοινού
ιβ) Εστίαση
ιγ) Αναψυκτήρια
ιδ) Κέντρα διασκέδασης, αναψυχής
ιε) Στάθμευση (κτίρια – γήπεδα)
ιστ) Εγκαταστάσεις εκθεσιακών χώρων
ιζ) Τουριστικά καταλύματα και λοιπές τουριστικές εγκαταστάσεις και υποδομές
ιη) Ελικοδρόμιο.
ιθ) Κάθε άλλη συναφής χρήση, η οποία δεν μεταβάλλει τον γενικό προορισμό
του ακινήτου.

4. Μεταφορικές, τεχνικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές υποδομές και
λειτουργίες.
Στα ακίνητα που έχουν ως γενικό προορισμό μεταφορικές, τεχνικές,
κοινωνικές και περιβαλλοντικές υποδομές και λειτουργίες, επιτρέπονται μία ή
περισσότερες από τις ακόλουθες χρήσεις:
α) Αεροδρόμια
β) Ελικοδρόμια
γ) Σιδηροδρομικοί σταθμοί
δ) Λιμενικές ζώνες επιβατικής, εμπορικής, αλιευτικής και τουριστικής
δραστηριότητας
ε) Αμαξοστάσια, επισκευαστικές μονάδες και σταθμοί διαλογής
στ) Χώροι στάθμευσης οχημάτων
ζ) Κέντρα τεχνικής εξυπηρέτησης οχημάτων
η) Εμπορευματικοί σταθμοί αυτοκινήτων
θ) Μονάδες παραγωγής – διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, ύδρευσης,
τηλεπικοινωνιών, διαχείρισης αποβλήτων, απορριμμάτων κλπ. και συναφείς
εγκαταστάσεις.

5. Δημόσια ακίνητα μικτών χρήσεων:
Στα ακίνητα αυτά επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση, λόγω του μεγέθους, της θέσης,
των υφιστάμενων δημοσίων υποδομών ή της γειτνίασής τους με αυτές ή της
ειδικής φύσης του χωρικού προορισμού τους, η ανάμειξη δύο ή
περισσότερων κατηγοριών χρήσεων γης από αυτές που προβλέπονται στις
προηγούμενες περιπτώσεις του παρόντος. Στην περίπτωση αυτή, οι
επιτρεπόμενες χρήσεις γης αναπτύσσονται με βάση την πολεοδομική τους
λειτουργία σε ειδικότερες ζώνες υποδοχής για λόγους ορθολογικής
διαχείρισης, προστασίας και οργάνωσης των ακινήτων.

Γ. Γενικοί όροι δόμησης

1. Ο ανώτατος επιτρεπόμενος συντελεστής δόμησης για κάθε μία από τις γενικές
κατηγορίες χρήσεων γης που προβλέπονται στην παράγραφο Β ορίζεται ως
εξής:
α) Τουρισμός – αναψυχή: 0,2
β) Επιχειρηματικά πάρκα: 0,3
γ) Θεματικά πάρκα – εμπορικά κέντρα – αναψυχή: 0,4
δ)Χρήσεις μεταφορικών, τεχνικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών
υποδομών και λειτουργιών: 0,4
ε) Δημόσια ακίνητα μικτών χρήσεων: 0,4
2. Το ανώτατο επιτρεπόμενο ποσοστό κάλυψης για όλες τις γενικές κατηγορίες
χρήσεων γης που προβλέπονται στην παράγραφο Β ορίζεται σε 50%.

3. Το ανώτατο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων και εγκαταστάσεων ορίζεται
κατά ΓΟΚ, εκτός εάν από αρχιτεκτονική ή άλλη τεχνική μελέτη, τεκμηριώνεται
η παρέκκλιση από αυτό, οπότε και με τα προεδρικά διατάγματα του επόμενου
άρθρου μπορεί να καθορίζεται, για ορισμένες κατηγορίες ή περιπτώσεις
κτιρίων και εγκαταστάσεων, ύψος μεγαλύτερο από το ανώτατο επιτρεπόμενο.

4. Για τον υπολογισμό της μέγιστης εκμετάλλευσης και των λοιπών όρων και
περιορισμών δόμησης, η έκταση του ακινήτου νοείται ως ενιαίο σύνολο.
5. Είναι δυνατό ορισμένες από τις χρήσεις γης που επιτρέπονται σύμφωνα με
την παράγραφο Β να απαγορεύονται ή να επιτρέπονται με ειδικούς όρους και
προϋποθέσεις ή να αφορούν συγκεκριμένες ζώνες ή τμήματα του ακινήτου ή
και ορόφους κτιρίων και εγκαταστάσεων.

6. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών
Οικονομικών και Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και του
αρμόδιου κατά περίπτωση Υπουργού μπορεί να τροποποιείται το
περιεχόμενο των γενικών κατηγοριών χρήσεων γης που προβλέπεται στο
παρόν άρθρο.

7. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος Ενέργειας
και Κλιματικής Αλλαγής μπορεί να ορίζεται και να εξειδικεύεται το περιεχόμενο
των ειδικότερων χρήσεων γης που προβλέπονται παραπάνω ανά γενική
κατηγορία, το είδος και το μέγεθος των κτιρίων και εγκαταστάσεων που
μπορούν να χωροθετούνται ανά χρήση, τα όρια και οι περιορισμοί στις
επιφάνειες χρήσεων γης και κάθε σχετικό θέμα με τον προσδιορισμό και την
ειδική πολεοδομική λειτουργία των χρήσεων.

Άρθρο 12

Χωρικός προορισμός - Επενδυτική ταυτότητα δημοσίων ακινήτων
1. Για τον καθορισμό του χωρικού προορισμού των δημοσίων ακινήτων που
προβλέπονται στο άρθρο 10 του παρόντος κεφαλαίου, καταρτίζονται και
εγκρίνονται Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ)
κατά τις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Με τα σχέδια αυτά οριοθετούνται σε
χάρτη κλίμακας 1:5.000 με συντεταγμένες κορυφών, βασιζόμενες στο Εθνικό
Γεωδαιτικό Σύστημα Αναφοράς ΕΓΣΑ ΄87, όπως αυτό ισχύει, τα προς
αξιοποίηση ακίνητα και καθορίζονται και εγκρίνονται:

(Comment [a36]: ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΔΟΜΗΣΗΣ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΑΥΤΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΟ ΕΛΛΗΝΑ ΠΟΛΙΤΗ ΧΤΙΖΕΙ ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ: Π.χ για 4στρέμματα εκτός σχεδίου ένας ιδιώτης σήμερα κτίζει 200 τ.μ ενώ εδώ προβλέπονται 800 –
1600 τ.μ!!)

α) Ο βασικός χωρικός προορισμός (επενδυτική ταυτότητα) του προς
αξιοποίηση ακινήτου, δηλαδή η υπαγωγή σε μία εκ των γενικών κατηγοριών
χρήσεων γης και όρων δόμησης που ορίζονται στο προηγούμενο άρθρο.

β) Οι ειδικότερες χρήσεις γης που επιτρέπονται στην έκταση του προς
ανάπτυξη ακινήτου και οι τυχόν πρόσθετοι περιορισμοί που αποσκοπούν
στον έλεγχο της έντασης κάθε χρήσης.

γ) Οι ειδικοί όροι και περιορισμοί δόμησης του προς αξιοποίηση ακινήτου.

δ) Ειδικές ζώνες προστασίας και ελέγχου γύρω από τα οριοθετούμενα κατά τα
ανωτέρω ακίνητα, στις οποίες μπορεί να επιβάλλονται ειδικοί όροι και
περιορισμοί στις χρήσεις γης, στη δόμηση και στην εγκατάσταση και άσκηση
δραστηριοτήτων και λειτουργιών.

ε) Οι περιβαλλοντικοί όροι του σχεδίου, σύμφωνα με την κατά νόμο
προβλεπόμενη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία
καταρτίζεται και δημοσιοποιείται κατά τα οριζόμενα στην επόμενη
παράγραφο.

2. Για την έγκριση των σχεδίων της προηγούμενης παραγράφου υποβάλλεται
στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών
αίτηση από τον κύριο του ακινήτου ή τον έλκοντα εξ αυτού δικαιώματα, η
οποία συνοδεύεται από τα ακόλουθα δικαιολογητικά:

α) Μελέτη στην οποία παρουσιάζεται και αξιολογείται το υφιστάμενο
ρυθμιστικό καθεστώς του προς αξιοποίηση ακινήτου (χωροταξικό,
πολεοδομικό, αναπτυξιακό, κ.λπ.) ιδίως από απόψεως επικαιρότητας,
συνέργειας, συμπληρωματικότητας και βιωσιμότητας των σχετικών
ρυθμίσεων και τεκμηριώνεται, με βάση κριτήρια χωροταξικά, περιβαλλοντικά,
χρηματο-οικονομικά και εμπορικά, ο βέλτιστος χωρικός προορισμός του
(χρήσεις γης, όροι δόμησης κ.λπ.), ο οποίος συνιστά και τη βασική επενδυτική
του ταυτότητα για κάθε μεταγενέστερη πράξη αξιοποίησης.

β) Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), η οποία
συντάσσεται κατά το άρθρο 6 και δημοσιοποιείται κατά το άρθρο 7 της Κοινής
Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) 107017/2006 (ΦΕΚ 1225 Β΄). Ως αρμόδια
αρχή για τις ανάγκες εφαρμογής του παρόντος νόμου νοείται η αρμόδια
υπηρεσία περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και
Κλιματικής Αλλαγής (ΕΥΠΕ) που ορίζεται στο άρθρο 4 παρ. 1 της πιο πάνω
ΚΥΑ. Κατά τη σχετική διαδικασία διαβούλευσης, αντί των υπηρεσιών και
οργανισμών που ορίζονται στην παράγραφο 4.1. του άρθρου 7 της ανωτέρω
ΚΥΑ, γνωμοδοτεί το οικείο Περιφερειακό Συμβούλιο, το οποίο είναι επιπλέον
αρμόδιο να θέτει στη διάθεση του κοινού, όποτε του ζητούνται, τις
πληροφορίες και τα στοιχεία του φακέλου ΣΜΠΕ που του διαβιβάζεται από
την αρμόδια αρχή. Οι προθεσμίες που προβλέπονται στο άρθρο 7 της
ανωτέρω ΚΥΑ, οι οποίες είναι άνω των 5 ημερών και έως 15 ημέρες
μειώνονται κατά 5 ημέρες, ενώ όλες οι υπόλοιπες κατά 10 ημέρες. Η αρμόδια
αρχή διενεργεί κατ’ απόλυτη προτεραιότητα τη Στρατηγική Περιβαλλοντική
Εκτίμηση για τα δημόσια ακίνητα που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του
παρόντος Κεφαλαίου.

3. Η έγκριση των ΕΣΧΑΔΑ γίνεται με προεδρικά διατάγματα που εκδίδονται με
πρόταση του Υπουργού Οικονομικών ύστερα από εισήγηση της Κεντρικού
Συμβουλίου Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας που
προβλέπεται στο άρθρο 16 του παρόντος.

4. Με τα προεδρικά διατάγματα της προηγούμενης παραγράφου μπορεί να
τροποποιούνται εγκεκριμένα Ρυθμιστικά Σχέδια, ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ, ΖΟΕ και
άλλα σχέδια χρήσεων γης, εφόσον η τροποποίηση καθίσταται αναγκαία για
την ολοκληρωμένη ανάπτυξη και την αποτελεσματική αξιοποίηση των
δημοσίων ακινήτων, ιδίως στις περιπτώσεις που οι υφιστάμενες ρυθμίσεις και
κατευθύνσεις είναι ασαφείς ή απορρέουν από ανεπίκαιρα χωροταξικά και
πολεοδομικά σχέδια. Ως ανεπίκαιρα νοούνται ιδίως τα χωροταξικά και
πολεοδομικά σχέδια που δεν έχουν υπαχθεί σε διαδικασία αξιολόγησης ή/και
τροποποίησης ή αναθεώρησης μετά την πάροδο πέντε και πλέον ετών από
την έγκριση ή την τελευταία αναθεώρηση ή τροποποίησή τους.

5. Με τα ίδια προεδρικά διατάγματα μπορεί να τροποποιούνται εγκεκριμένα
ρυμοτομικά σχέδια και σχέδια πόλεως καθώς και πολεοδομικές μελέτες ή/και
να καθορίζονται ειδικές χρήσεις γης και ειδικοί όροι και περιορισμοί δόμησης
για τα εντός σχεδίου πόλεως δημόσια ακίνητα, ακόμη και κατά παρέκκλιση
από τους ισχύοντες στην περιοχή όρους και περιορισμούς δόμησης καθώς
και από τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού, προκειμένου να
αποδοθεί ο βέλτιστος πολεοδομικός-επενδυτικός προορισμός στο προς
αξιοποίηση ακίνητο. Στις περιπτώσεις αυτές, η δημοσίευση του σχετικού
εγκριτικού διατάγματος έχει τις συνέπειες έγκρισης σχεδίου πόλεως, κατά τις
διατάξεις του ν.δ. 17.7/16.8.1923.

6. Η μεταβολή της έκτασης, των ορίων και του περιεχομένου του ΕΣΧΑΔΑ
επιτρέπεται μόνον εφόσον τηρηθούν οι διαδικασίες που προβλέπονται από τις
διατάξεις του παρόντος άρθρου. Κατ’ εξαίρεση, με απόφαση του Υπουργού
Οικονομικών ύστερα από εισήγηση του Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης για
την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας επιτρέπεται η μεταβολή της έκτασης
και των ορίων του ΕΣΧΑΔΑ, χωρίς μεταβολή των συνολικών χρήσεων και των
όρων και περιορισμών δόμησης, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες
προϋποθέσεις:

α) Η προκύπτουσα, λόγω της μεταβολής των ορίων, μείωση ή αύξηση της
έκτασης του ΕΣΧΑΔΑ δεν υπερβαίνει το 15% της αρχικώς οριοθετηθείσας
εκτάσεως και

β) Δεν περιλαμβάνονται στην περιοχή επεκτάσεως του ΕΣΧΑΔΑ εκτάσεις
υπαγόμενες σε ειδικά νομικά καθεστώτα ή εκτάσεις για τις οποίες έχουν
καθοριστεί μη συμβατές με το ΕΣΧΑΔΑ χρήσεις γης.

Άρθρο 13
Χωροθέτηση επενδυτικού σχεδίου

1. Για τη χωροθέτηση του επενδυτικού σχεδίου αξιοποίησης δημοσίου ακινήτου
εκδίδεται κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος

(Comment [a37]: Με απλά Προεδρικά διατάγματα, μπορούν να τροποποιούνται χρήσεις γης , ρυμοτομικά σχέδια, ειδικοί όροι και περιορισμοί δόμισης προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι αγοραστές!! Δηλαδή, εν ονόματι των δανειστών καμία σημασία δεν έχουν οι πολεοδομικές
διατάξεις και γενικά παραμερίζονται όλοι οι νόμοι του ελληνικού κράτους να βολευτούν
αυτοί. ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΑ ΜΙΛΑΝΕ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ...ΘΑ ΤΑ ΔΕΙ ΑΥΤΑ ΤΟ ΣτΕ;

Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ύστερα από αίτηση του κυρίου της
επένδυσης. Με την απόφαση αυτή καθορίζονται:

α) Οι ειδικότερες κατηγορίες έργων, δραστηριοτήτων και εγκαταστάσεων που
πρόκειται να ανεγερθούν στην έκταση του εγκεκριμένου ΕΣΧΑΔΑ του
δημοσίου ακινήτου, καθώς και τα αναγκαία συνοδά έργα (έργα εξωτερικής
υποδομής), όπως είναι ιδίως τα δίκτυα ηλεκτροδότησης, τηλεπικοινωνιών,
φυσικού αερίου και ύδρευσης, καθώς και οι οδοί προσπέλασης και οι κόμβοι
σύνδεσης των δημοσίων ακινήτων με το εθνικό, περιφερειακό και επαρχιακό
οδικό δίκτυο.

β) Η γενική διάταξη των κτηρίων και εγκαταστάσεων με αναφορά σε
τοπογραφικό διάγραμμα κλίμακας 1: 5.000.

γ) Οι περιβαλλοντικοί όροι του επενδυτικού σχεδίου και των συνοδών έργων
εξωτερικής υποδομής, όπου απαιτείται, ύστερα από τήρηση της διαδικασίας
που ορίζεται στον ν. 1650/1986, όπως ισχύει.

2. Για την έκδοση της απόφασης της προηγούμενης παραγράφου, αντί των
οργανισμών και φορέων που αναφέρονται στο άρθρο 4 παρ. 2 και 3 του ν.
1650/1986, όπως ισχύει, γνωμοδοτούν το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για
την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας που προβλέπεται στο άρθρο 16 του
παρόντος νόμου και το οικείο Περιφερειακό Συμβούλιο εντός αποκλειστικής
προθεσμίας δύο (2) μηνών από τότε που θα περιέλθει σε αυτά το σχετικό
αίτημα, συνοδευόμενο από τις κατά νόμο απαιτούμενες μελέτες και
πληροφορίες.

3. Η απόφαση έγκρισης της χωροθέτησης για τα επενδυτικά σχέδια της
παραγράφου 1 επέχει θέση άδειας επέμβασης και έγκρισης αλλαγής χρήσης
κατά την έννοια των διατάξεων του ν. 998/1979, όπως ισχύουν, καθώς και
έγκρισης κατά την έννοια του άρθρου 10 του ν. 3028/2002. Ειδικώς για
τουριστικά καταλύματα και εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής, η πιο
πάνω απόφαση επέχει επίσης θέση έγκρισης καταλληλότητας οικοπέδου ή
γηπέδου από τον ΕΟΤ και αντιστοίχως θέση έγκρισης σκοπιμότητας ή
σκοπιμότητας-χωροθέτησης κατά τις κείμενες διατάξεις.

4. Οι αποφάσεις έγκρισης της χωροθέτησης επενδυτικών σχεδίων που
εκδίδονται κατ’ εφαρμογή του παρόντος άρθρου δημοσιεύονται στην
Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

5. Οι κατά τα ανωτέρω εγκρινόμενοι περιβαλλοντικοί όροι ισχύουν για δέκα (10)
έτη, με την προϋπόθεση ότι δεν θα έχει επέλθει εν τω μεταξύ μεταβολή των
δεδομένων βάσει των οποίων εγκρίνονται. Μετά την πάροδο της δεκαετίας, οι
πιο πάνω περιβαλλοντικοί όροι μπορεί να ανανεώνονται, μία ή περισσότερες
φορές, για ίσο χρονικό διάστημα, χωρίς τήρηση της διαδικασίας που ορίζεται
για την αρχική έγκρισή τους, εφόσον δεν υφίστανται ουσιαστικές
διαφοροποιήσεις ως προς τις επιπτώσεις του επενδυτικού σχεδίου ή και των
συνοδών αυτού έργων στο περιβάλλον.

(Comment [a38]: Ο επενδυτής κατόπιν αιτήσεώς του μπορεί να ζητά να εκτελεστούν και συνοδά
έργα υποδομής. Ποιος τα πληρώνει αυτά; Προφανώς όχι ο επενδυτής αλλά το ΔΗΜΟΣΙΟ. Δηλαδή, για ό,τι επένδυση αποφασίσει αυτόςπρέπει ΕΜΕΙΣ να του πληρώσουμε και όλες τις υποδομές!!

Comment [a39]: ...και φυσικά η απόφαση για το εάν θα πραγματοποιηθούν τα «αναγκαία συνοδά έργα»
υποδομών ανήκει στο Κεντρικό Συμβούλιο για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας, δηλαδή έμμεσα στους δανειστές. Δεν είναι οι προβλεπόμενοι από τον μέχρι στιγμής ισχύοντα νόμο φορείς)

6. Οι κατά την παράγραφο 1 εγκρινόμενοι περιβαλλοντικοί όροι εξακολουθούν
να ισχύουν προσωρινά και μετά τη λήξη τους, μέχρι την έκδοση νέας
ανανεωμένης ή τροποποιημένης απόφασης, εφόσον ο κύριος της επένδυσης
αιτηθεί εγκαίρως την ανανέωση ή τροποποίηση της σχετικής απόφασης αυτής
τουλάχιστον έξη μήνες πριν από τη λήξη της, υποβάλλοντας προς τούτο τα
εκάστοτε απαιτούμενα δικαιολογητικά.

Άρθρο 14
Παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας

1. Για την αξιοποίηση των δημοσίων ακινήτων επιτρέπεται η απευθείας
παραχώρηση στον κύριο της επένδυσης ή στον έλκοντα εξ αυτού δικαιώματα,
της χρήσης αιγιαλού και παραλίας και του δικαιώματος εκτέλεσης, χρήσης και
εκμετάλλευσης λιμενικών έργων ή επέκτασης, ήδη υφιστάμενων στην
περιοχή, λιμενικών εγκαταστάσεων. Η παραχώρηση γίνεται για χρονικό
διάστημα μέχρι πενήντα (50) χρόνια με κοινή απόφαση των Υπουργών
Οικονομικών και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας
και με καταβολή ανταλλάγματος που προσδιορίζεται στην οικεία σύμβαση
παραχώρησης. Για την εκτέλεση των έργων στον αιγιαλό ή στην παραλία
τηρείται η διαδικασία που ορίζεται στις διατάξεις του ν. 2971/2001 (Α΄ 285).
Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιφερειακής Ανάπτυξης,
Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας καθορίζονται η διαδικασία, ο τρόπος και τα
όργανα προσδιορισμού του ανταλλάγματος και κάθε σχετικό θέμα.

2. Ο κύριος της επένδυσης ή ο έλκων εξ αυτού δικαιώματα, με εξαίρεση τις
περιπτώσεις εθνικής ανάγκης, έχει το δικαίωμα της αποκλειστικής και με
αντάλλαγμα χρήσης της ζώνης αιγιαλού και παραλίας που του παραχωρείται
με την ως άνω διαδικασία για την κατασκευή λιμενικών έργων, που εκτελεί
ύστερα από άδεια των αρμόδιων αρχών. Στην περίπτωση που τα λιμενικά
έργα εμπεριέχουν πρόσχωση θαλάσσιου χώρου, μετά την ολοκλήρωσή τους
κινείται η διαδικασία επανακαθορισμού των οριογραμμών αιγιαλού-παραλίας
και το γήπεδο που δημιουργείται καταγράφεται ως δημόσιο κτήμα. Το εν λόγω
δημόσιο κτήμα, εφόσον ο κύριος της επένδυσης το επιθυμεί, μπορεί να
παραχωρείται κατά χρήση ή να εκμισθώνεται απευθείας σε αυτόν. Το
αντάλλαγμα χρήσης ή το μίσθωμα καθορίζονται από την αρμόδια Κτηματική
Υπηρεσία και ανταποκρίνονται στις τρέχουσες μισθωτικές αξίες της περιοχής.

3. Η με οποιονδήποτε τρόπο χρήση από τρίτους της παραχωρούμενης προς τον
κύριο της επένδυσης έκτασης αιγιαλού, παραλίας και λιμενικών έργων
επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και
Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, εφόσον η
χρήση αυτή επιβάλλεται για λόγους ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας ή
άλλης δημόσιας ωφέλειας και δεν παρεμποδίζεται η ομαλή λειτουργία της
επένδυσης.

(Comment [a40]: ΞΕΠΟΥΛΙΟΥ ΝΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΑΙΓΙΑΛΟΙ!! Αυτό που ισχύει ως δίκαιο από την εποχή του Ιουστινιανού, ότι οι ακτές είναι αποκλειστικά προς χρήση του Λαού, το καταργούν τώρα οι Τροϊκανοί!

Comment [a41]: Τους παραδίδουμε αποκλειστική χρήση του αιγιαλού. Θα πουλήσουν ΤΙΣ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ ΜΑΣ, ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ, ΣΕ ΟΛΗ ΤΗ ΧΩΡΑ.
24)


Άρθρο 15

Έκδοση οικοδομικών αδειών

1. Για την κατασκευή των μόνιμων κτιριακών εγκαταστάσεων που
περιλαμβάνονται στα επενδυτικά σχέδια του άρθρου 13, απαιτείται η
προηγούμενη έκδοση οικοδομικών αδειών. Οι οικοδομικές άδειες των
εγκαταστάσεων αυτών χορηγούνται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος
Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής μέσα σε εξήντα (60) ημέρες από την
υποβολή πλήρους φακέλου στη Διεύθυνση Οικοδομικών και Κτιριοδομικών
Κανονισμών (ΔΟΚΚ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και
Κλιματικής Αλλαγής. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και
Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής που εκδίδεται ύστερα από
εισήγηση της ΔΟΚΚ και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως,
ορίζονται τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβληθούν για την
έκδοση των οικοδομικών αδειών των παραπάνω επενδυτικών σχεδίων και η
σχετική διαδικασία θεώρησης ή ελέγχου, ο χρόνος ισχύος και η διαδικασία
αναθεώρησης των αδειών, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την
εφαρμογή του άρθρου αυτού. Με όμοια απόφαση συγκροτείται Ειδική
Επιτροπή Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, αποτελούμενη από
τρεις αρχιτέκτονες μηχανικούς, με ισάριθμους αναπληρωτές, που διαθέτουν
τουλάχιστον δεκαπενταετή εμπειρία από της κτήσεως άδειας ασκήσεως
επαγγέλματος. Έργο της παραπάνω επιτροπής είναι ο έλεγχος της αισθητικής
των κτιριακών εγκαταστάσεων του παρόντος άρθρου και της ένταξης τους στο
φυσικό και οικιστικό περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής, σε όσες
περιπτώσεις αυτό απαιτείται από τις ισχύουσες διατάξεις. Με την ίδια ως άνω
απόφαση ορίζονται οι ειδικότερες αρμοδιότητες της παραπάνω επιτροπής, ο
κανονισμός λειτουργίας της, η διαδικασία ελέγχου των σχετικών μελετών και
κάθε σχετική λεπτομέρεια. Οι πράξεις της παραπάνω επιτροπής είναι
οριστικές και δεν χωρούν ενστάσεις.

2. Όλες οι πράξεις που αναφέρονται στα άρθρα 12 έως και 15 του παρόντος
νόμου αναρτώνται υποχρεωτικά στον δικτυακό τόπο της Γενικής Γραμματείας
Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών και, κατά περίπτωση,
στον δικτυακό τόπο του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του
Δημοσίου ή στον δικτυακό τόπο του δημοσίου οργανισμού ή επιχείρησης που
είναι κύριος του ακινήτου. Η προθεσμία της άσκησης αίτησης ακυρώσεως κατ’
αυτών αρχίζει, προκειμένου περί πράξεων που δημοσιεύονται στην
Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, από την επομένη της κοινοποίησης ή της
δημοσίευσής τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, και προκειμένου περί
μη δημοσιευτέων πράξεων, από την επομένη της κοινοποίησης ή της
ανάρτησής τους στον δικτυακό τόπο της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας
Περιουσίας.

Άρθρο 16

Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την Αξιοποίηση
της Δημόσιας Περιουσίας

1. Συνιστάται στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου
Οικονομικών, Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την Αξιοποίηση της
Δημόσιας Περιουσίας, το οποίο έχει ως έργο την παρακολούθηση της
εφαρμογής της νομοθεσίας για την αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης
περιουσίας και την παροχή εισηγήσεων και γνωμοδοτήσεων κατά την έκδοση
των επιμέρους πράξεων που προβλέπονται στις διατάξεις του παρόντος
κεφαλαίου. Το Συμβούλιο συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού
Οικονομικών και αποτελείται από τα εξής μέλη:

α) Το Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας ως Πρόεδρο.
β) Έναν Νομικό Σύμβουλο του Ν.Σ.Κ. από τους υπηρετούντες στο Γραφείο
Νομικού Συμβούλου του Υπουργείου Οικονομικών.
γ) Τους αρμόδιους για θέματα βιομηχανίας, λιμένων και λιμενικής πολιτικής,
Γενικούς Διευθυντές ή Διευθυντές του Υπουργείου Οικονομίας,
 Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
δ) Τους αρμόδιους για θέματα περιβάλλοντος και πολεοδομίας Γενικούς
Διευθυντές ή Διευθυντές του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και
Κλιματικής Αλλαγής.
ε) Τους αρμόδιους για θέματα αρχαιοτήτων και πολιτιστικής κληρονομιάς
Γενικούς Διευθυντές ή Διευθυντές του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού.
στ) Τους αρμόδιους για θέματα συγκοινωνιακών έργων, υδραυλικών έργων
και μεταφορών Γενικούς Διευθυντές ή Διευθυντές του Υπουργείου Υποδομών,
Μεταφορών και Δικτύων.
ζ) Το Γενικό Γραμματέα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού ή τον αρμόδιο
Γενικό Διευθυντή ή Διευθυντή του ίδιου Οργανισμού.
Με την ίδια απόφαση ορίζονται οι αναπληρωτές των μελών. Στο Συμβούλιο
μπορεί να καλούνται, μετά από πρόσκληση του Προέδρου του, και
εκπρόσωποι άλλων δημοσίων υπηρεσιών ή οργανισμών, εφόσον
συζητούνται θέματα αρμοδιότητάς τους. Η γραμματειακή υποστήριξη του
Συμβουλίου παρέχεται από τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του
Υπουργείου Οικονομικών. Το Συμβούλιο μπορεί να υποβοηθείται στο έργο
του από εξειδικευμένους συμβούλους, μετά από σχετική εισήγηση του
Προέδρου του.

2. Έργο του Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης για την Αξιοποίησης της
Δημόσιας Περιουσίας είναι ιδίως:
α) Η παροχή υποστήριξης στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας για
θέματα εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος κεφαλαίου και των
κανονιστικών και ατομικών διοικητικών πράξεων που εκδίδονται κατ’
εξουσιοδότηση αυτών.

β) Η παροχή γνώμης ή εισήγησης προς τον Υπουργό Οικονομικών κατά την
έκδοση των πράξεων που προβλέπονται στα άρθρα 12 και 13 του παρόντος
νόμου.

γ) Ο συντονισμός των ενεργειών των αρμοδίων υπηρεσιών των υπουργείων
που εμπλέκονται στη διαδικασία αξιοποίησης των δημοσίων ακινήτων, με
σκοπό την επιτάχυνση των σχετικών διοικητικών διαδικασιών και την
έγκαιρη και αποτελεσματική αντιμετώπιση τυχόν διοικητικών προβλημάτων.

δ) Η παρέμβαση, εφόσον απαιτείται, με την έκδοση εγκυκλίων ή οδηγιών ή με
πρόταση νομοθετικών παρεμβάσεων προκειμένου να επιτυγχάνεται η
συνεχής βελτίωση της διαδικασίας αξιοποίησης των δημοσίων ακινήτων.

3. Το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας
Περιουσίας, τον Ιανουάριο κάθε έτους, υποβάλλει προς τον Υπουργό
Οικονομικών απολογιστική έκθεση σχετικά με το έργο που υλοποίησε το
προηγούμενο έτος βάσει της προηγούμενης παραγράφου.

4. Το Συμβούλιο, στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων της, μπορεί να
διενεργεί αυτοψίες, καθώς και να ζητά πληροφορίες, τεχνικά ή άλλα στοιχεία
από τους καθ’ ύλην ή κατά τόπον αρμόδιους φορείς.
5. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών μπορεί να εξειδικεύονται οι
αρμοδιότητες του Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης για την Αξιοποίηση της
Δημόσιας Περιουσίας και να καθορίζονται ειδικότερα θέματα λειτουργίας του.

6. Η σύνθεση του Συμβουλίου μπορεί να διευρύνεται με απόφαση του
Υπουργού Οικονομικών και με εκπροσώπους άλλων υπουργείων ή δημοσίων
οργανισμών.

Άρθρο 17
Λοιπές ρυθμίσεις θεμάτων τουριστικών δημοσίων κτημάτων

1. α) Η παράγραφος 1 του άρθρου 6 του ν. 2160/1993 (Α΄118) αντικαθίσταται
ως εξής:
«1. α. Θεωρούνται νομίμως υφιστάμενες όλες οι τουριστικές εγκαταστάσεις
(κτιριακές και λιμενικές) που έχουν ανεγερθεί από τον Ε.Ο.Τ. ή τρίτο για
λογαριασμό του μέχρι την ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 2837/2000 (ΦΕΚ
Α΄ 178), χωρίς την κατά νόμο άδεια. Για τη νομιμότητα των λιμενικών και των
κτιριακών εγκαταστάσεων εκδίδεται σχετική διαπιστωτική πράξη του ΕΟΤ,
μετά από εισήγηση της τεχνικής του υπηρεσίας, εφόσον αποδεικνύεται από
μελέτες, διαγράμματα, εργολαβικές συμβάσεις ή άλλα πρόσφορα στοιχεία, ότι
τα κτίσματα ανεγέρθηκαν από τον ΕΟΤ ή τρίτο για λογαριασμό του. Με την
έκδοση της ανωτέρω απόφασης, οι εγκαταστάσεις, όπως αυτές
περιγράφονται και αποτυπώνονται στο διάγραμμα που τη συνοδεύει,
θεωρείται ότι πληρούν όλες τις νόμιμες προϋποθέσεις για την έκδοση
οικοδομικής άδειας επισκευής, συντήρησης, εκσυγχρονισμού ή επέκτασης και

οι αρμόδιες Πολεοδομικές Υπηρεσίες υποχρεούνται στη χορήγησή της,
εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των κειμένων διατάξεων. Το τρίτο εδάφιο της
παραγράφου 2 του άρθρου 6 του ν. 2160/1993 καταργείται.

β. Η εκτέλεση εργασιών επισκευής, συντήρησης, ή ανακαίνισης επί των
εγκαταστάσεων του προηγουμένου εδαφίου, είναι δυνατή με απόφαση του
Γενικού Γραμματέα του ΕΟΤ, μετά από ειδικά αιτιολογημένη εισήγηση της
Τεχνικής του Υπηρεσίας. Μετά την έκδοση της ανωτέρω απόφασης, η
αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία υποχρεούται στην έκδοση της σχετικής
άδειας».
β) Το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 6 του ν. 2160/1993
καταργείται.

2. Στο άρθρο 39 του ν. 3105/2003 (Α΄ 29) προστίθεται παράγραφος 18, ως εξής:
«18. Τα δικαιώματα χρήσης ή διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης επί
ακινήτων που έχουν περιέλθει με οποιοδήποτε τρόπο στην εταιρεία με την
επωνυμία «Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε.», σημειώνονται στο περιθώριο
των οικείων βιβλίων μεταγραφών των αρμοδίων Υποθηκοφυλακείων ή
Κτηματολογικών Γραφείων. Σημειωτέα πράξη αποτελούν τα σχετικά
αποσπάσματα αποφάσεων έγκρισης της σημείωσης του Διοικητικού
Συμβουλίου της εταιρείας.»

3. Η περίπτωση α΄ του άρθρου 49 του ν. 3220/2004 (Α΄ 15) αντικαθίσταται ως
εξής:
«α. Η κυριότητα επί περιουσιακών στοιχείων του Ε.Ο.Τ. δύναται να
μεταβιβάζεται στην εταιρεία με την επωνυμία «Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα
Α.Ε.» ή σε θυγατρικές της εταιρείες, με Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου,
ύστερα από αιτιολογημένη εισήγηση του Υπουργού Πολιτισμού και
Τουρισμού, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η
απόφαση αυτή αποτελεί το μεταγραπτέο τίτλο, όταν απαιτείται μεταγραφή για
την μεταβίβαση, η δε μεταγραφή της στα οικεία υποθηκοφυλακεία ή
κτηματολογικά γραφεία απαλλάσσεται από κάθε τέλος ή δικαίωμα υπέρ του
Δημοσίου, ΟΤΑ, ΝΠΔΔ και γενικά υπέρ οποιουδήποτε τρίτου φυσικού ή
νομικού προσώπου.».

4. α) Η διάταξη του τρίτου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 12 του ν.
2882/2001 (Α΄ 17) αντικαθίσταται ως εξής:
«Η επιστρεπτέα αποζημίωση καθορίζεται με βάση τον χρόνο έκδοσης της
σχετικής γι’ αυτήν απόφασης σύμφωνα με τα κριτήρια της παραγράφου 1 του
άρθρου 13 του παρόντος νόμου, στα οποία περιλαμβάνεται και η τυχόν
επαύξηση της αξίας του ακινήτου από εκτελεσθείσες σ΄ αυτό εργασίες και
γενικά μεταβολές από τον υπερού η ανακαλούμενη απαλλοτρίωση. Στις
περιπτώσεις αυτές δεν εφαρμόζεται η διάταξη της παραγράφου 6 του άρθρου
12 του παρόντος νόμου.»

β) Η διάταξη του τρίτου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 12 του ν.
2882/2001, όπως αντικαθίσταται με την προηγούμενη περίπτωση α,
εφαρμόζεται και επί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων, για τις οποίες μέχρι την
έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση
καθορισμού της επιστρεπτέας αποζημίωσης για την ανάκληση αυτών.

5. Η περίπτωση γ΄ της παραγράφου 6 του άρθρου 11 του ν. 2882/2001
αντικαθίσταται ως εξής:
«γ) προκειμένου περί των λοιπών απαλλοτριώσεων υπέρ του Δημοσίου,
νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, Ο.Τ.Α. Α’ και Β’ βαθμού, οργανισμών
κοινής ωφέλειας, κοινωφελών ιδρυμάτων και δημοσίων επιχειρήσεων, εάν η
ανάκληση ή άρση της απαλλοτρίωσης αφορά τμήμα μόνο της έκτασης το
οποίο δεν υπερβαίνει το 20% του συνολικού εμβαδού αυτής. Ειδικά
προκειμένου περί απαλλοτριώσεων συντελεσμένων ή μη που έχουν κηρυχθεί
οποτεδήποτε υπέρ και με δαπάνες του Ε.Ο.Τ., εφόσον η αξιοποίηση της
υπολειπόμενης απαλλοτριωθείσας έκτασης καθίσταται δυσχερής σύμφωνα με
τον σκοπό της απαλλοτρίωσης μετά την ανάκληση ή άρση της
απαλλοτρίωσης οιωνδήποτε τμημάτων αυτής, ανεξάρτητα της έκτασης που
αυτά καταλαμβάνουν».

6. Στις περιπτώσεις εκ νέου κήρυξης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης υπέρ του
Ε.Ο.Τ. επί ακινήτων η διοίκηση και διαχείριση των οποίων, πριν την άρση ή την
ανάκληση της απαλλοτρίωσης, είχε ανατεθεί στην «Ε.Τ.Α. Α.Ε.», με τη
συντέλεση της νέας απαλλοτρίωσης, τη διοίκηση και διαχείριση αυτών έχει η
εταιρεία αυτή.

7. Μισθώσεις ακινήτων, διοίκησης και διαχείρισης της εταιρείας «Ελληνικά
Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε.» δύναται να καταγγέλλονται, εφόσον η συνέχισή τους
είναι ασυμβίβαστη προς την τουριστική αξιοποίηση της συνολικής έκτασης,
εντός της οποίας βρίσκονται. Το ασυμβίβαστο της συνέχισης της μίσθωσης
τεκμαίρεται, στην περίπτωση που η «Ε.Τ.Α. Α.Ε.» προβαίνει στην ανάθεση
της τουριστικής αξιοποίησης του συνόλου του ακινήτου, ύστερα από δημόσιο
διαγωνισμό για την επιλογή μισθωτή. Η καταγγελία γίνεται με απόφαση του
Διοικητικού Συμβουλίου της «Ε.Τ.Α. Α.Ε.», εφόσον έχει δημοσιευθεί η σχετική
διακήρυξη του διαγωνισμού, τα δε αποτελέσματα της καταγγελίας επέρχονται
ένα (1) μήνα από την κοινοποίηση της καταγγελίας στο μισθωτή. Για την
πρόωρη λύση της μίσθωσης καταβάλλεται αποζημίωση στο μισθωτή ίση με
έξι (6) μηναία μισθώματα. Στην περίπτωση αυτή, η αγωγή απόδοσης του
μισθίου μπορεί να ασκηθεί σύμφωνα με το άρθρο 69 του Κώδικα Πολιτικής
Δικονομίας».

8. Στο τέλος της παραγράφου 1 του άρθρου 7 του ν. 3342/2005 προστίθεται
εδάφιο ως εξής:
«Τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού της παραγράφου 12 του άρθρου 25 του
ν. 1828/1989 που επιβάλλονται σε ακίνητα που ανήκουν στη διοίκηση και
διαχείριση της «Ε.Τ.Α. Α.Ε.» καθορίζονται σε ποσοστό 2% επί των ετήσιων

ακαθάριστων εισπράξεων των ακινήτων αυτών και δεν μπορούν να είναι
μικρότερα των δύο χιλιάδων (2.000) Ευρώ και να υπερβαίνουν τις δέκα
χιλιάδες (10.000,00) Ευρώ ετησίως.»

9.Στο άρθρο 1 του ν. 3342/2005 (ΦΕΚ Α΄ 131) προστίθεται παράγραφος 3 ως
εξής:
«3. Η προβλεπόμενη από το άρθρο 1 του ν. 960/1979, όπως αντικαταστάθηκε
από το άρθρο 1 του ν. 1221/1981 συμβολαιογραφική δήλωση των θέσεων
στάθμευσης των ολυμπιακών εγκαταστάσεων, που αναφέρονται στις περ. δ΄
έως ιη΄ του άρθρου 9 του παρόντος νόμου μπορεί να γίνεται από τον εκάστοτε
φορέα, στον οποίο έχει ανατεθεί η διοίκηση και διαχείριση των ως άνω
εγκαταστάσεων, για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου ή του νομικού
προσώπου δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που έχει αντίστοιχα την κυριότητα των
ως άνω εγκαταστάσεων.»

10. Στο τέλος της παραγράφου 9 του άρθρου 5 του ν. 2971/2001 (ΦΕΚ Α’ 285)
προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Σε περίπτωση επανακαθορισμού της οριογραμμής αιγιαλού που έχει
χαρακτηρισθεί Τουριστικό Δημόσιο Κτήμα των άρθρων 12α και 12γ του ν.δ.
180/1946, όπως αυτά προστέθηκαν δυνάμει του άρθρου 2 του Α.Ν. 827/1948,
εφόσον η νέα οριογραμμή μετατοπισθεί προς την ξηρά, ο
επανακαθοριζόμενος αιγιαλός χαρακτηρίζεται αυτοδικαίως Τουριστικό
Δημόσιο Κτήμα και η διοίκηση και διαχείρισή του ανατίθεται στην εταιρεία με
την επωνυμία «Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε.».

Δεν υπάρχουν σχόλια: