Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024

Πάρτι εκατομμυρίων,

 Ο πατήρ Εφιάλτης τώρα δικαιώνεται από τον υιό Εφιάλτη. Στους ιδιώτες οι αστικές συγκοινωνίες που το 1992 απέτρεψαν με ξεβρακώματα των απεργοσπατών τη συνδρομή του ιστορικού Κ29 και δική μου οι Γκολάς και Σταμούλος μ' εκείνη την ιστορική φράση για την δικαιοσύνη: Ποια δικαιοσύνη; Αυτοί πουλούν την γυναίκα τους για μια προαγωγή!!



Στον αστερισμό της ιδιωτικοποίησης έχουν εισέλθει για τα καλά οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας με πρωταγωνίστρια την «Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ» (ΟΣΥ), την κρατική εταιρεία που διαχειρίζεται τον στόλο των λεωφορείων και τρόλεϊ.

Ήδη από το 2020, με πρόσχημα την πανδημία του κορονοϊού, στα ΚΤΕΛ είχαν δοθεί με απευθείας ανάθεση πολλές γραμμές στο «υπόλοιπο Αττικής». 

Η είσοδος των ΚΤΕΛ προγραμματιζόταν βεβαίως ήδη από πριν την έκρηξη της πανδημίας, η κατάσταση «έκτακτης ανάγκης» όμως που διαμορφώθηκε κατόπιν αποτέλεσε την ιδανική αφορμή για να παρουσιαστεί ως αναπόδραστη ανάγκη η «συνεργασία» με τους ιδιώτες προκειμένου να απελευθερωθούν οχήματα για να πυκνώσουν τα δρομολόγια στο κέντρο της Αθήνας.

Έκτοτε οι συμβάσεις απευθείας ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ ανανεώθηκαν τον Δεκέμβριο του 2022 και τον Οκτώβριο του 2023, με νέες γραμμές να δίδονται βορά στα ιδιωτικά συμφέρονται χωρίς να τηρούνται καν οι τυπικές προϋποθέσεις νομιμότητας, προκαλώντας ακόμα και παρέμβαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. 

Για να καμφθούν οι ενστάσεις του Συνεδρίου, ακολούθησε η προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού στην οποίαν υποβλήθηκε… μόνο μία προσφορά από τη «Συγκοινωνίες Ανώνυμη Εταιρεία», μια κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν έξι υπεραστικά ΚΤΕΛ (Άργους, Θήβας, Κορίνθου, Μαγνησίας, Σαλαμίνας και Χανίων-Ρεθύμνου) καθώς και τα τουριστικά γραφεία Smile Acadimos και Maroulis Travel. Η σύμβαση της «Συγκοινωνίες ΑΕ» με τον ΟΑΣΑ, ύψους 434,79 εκατ. ευρώ που έχει διάρκεια οκτώ ετών και αφορά 63 λεωφορειακές γραμμές, υπεγράφη στις 24 Αυγούστου 2024.

Έτσι δύο ημέρες αργότερα, στις 26 Αυγούστου, ένας περιχαρής Κυριάκος Μητσοτάκης εμφανίστηκε στο «αμαξοστάσιο» των ιδιωτών, στο Κορωπί, για να παρουσιάσει στο επιβατικό κοινό τα νέα λεωφορεία της «Συγκοινωνίες ΑΕ» και να σηματοδοτήσει με τον πλέον επίσημο τρόπο την επανέναρξη μιας προσπάθειας που ξεκίνησε, ανεπιτυχώς, ο πατέρας του πριν 32 χρόνια: Τον τεμαχισμό και την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας.

Ο τεμαχισμός του συγκοινωνιακού έργου με παράδοση γραμμών σε «πακέτα» στα ΚΤΕΛ και οι μισθώσεις λεωφορείων μέσω leasing αποτελούν δύο από τις κύριες μεθόδους εισόδου των ιδιωτών στον ΟΑΣΑ

«Η κατάσταση είναι τραγική. Τρώνε δρομολόγια και ταλαιπωρούμαστε για να πάμε το πρωί στις δουλειές μας ή για να γυρίσουμε στα σπίτια μας». Ανάρτηση, πριν μερικούς μήνες, κατοίκου της ανατολικής Αττικής σε ομάδα στο facebook για την κατάσταση που επικρατεί στις γραμμές του ΟΑΣΑ που παραδόθηκαν στα ΚΤΕΛ. Άλλη ανάρτηση: 

«Δύο δρομολόγια του 305 “φαγωμένα”, στις 10:15 και στις 10:45. Να πάμε πετώντας στις δουλειές μας…». Μια ακόμα μαρτυρία, από τον χειμώνα του 2023: «Σήμερα είμαστε στο τέρμα του 305 από τις 06:00 το πρωί με αέρα και χιονόνερο και το πρώτο λεωφορείο που έκανε την εμφάνιση του ήταν αυτό τον 07:15. Δεν έφτανε που παγώσαμε περιμένοντας, αυτό που ήρθε ήταν γεμάτο νερό στο πάτωμα και χωρίς θέρμανση».

Δεκάδες αντίστοιχες καταγγελίες κατακλύζουν τα τελευταία χρόνια τις ομάδες στα social media κατοίκων περιοχών που το συγκοινωνιακό έργο έχει παραδοθεί στα ΚΤΕΛ. 

Για δρομολόγια που δεν εκτελούνται, για λεωφορεία σε άθλια κατάσταση, βρόμικα, χωρίς κλιματισμό, με χαλασμένα κουμπιά για στάση και πόρτες που παραμένουν ανοιχτές εν κινήσει, για προσβλητικές συμπεριφορές από οδηγούς, εν γένει για μια εικόνα πλήρους ασυδοσίας από το ιδιωτικό κεφάλαιο που ανέλαβε (άλλη) μια εκ φύσεως μονοπωλιακή δραστηριότητα.

Γιώργος Μουρμούρης

Δεν υπάρχουν σχόλια: