Πέμπτη 25 Αυγούστου 2022

ΤΡΕΝΟΣΕ: ΑΡΠΑΧΤΕΣ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ

 Να έχετε υπ' όψιν σας πως όταν αναπαράγω ρεπορτάζ άλλων Μέσων όπως αυτό, εμπιστεύομαι απόλυτα την υπογραφή του δημοσιογράφου.Τον συγκεκριμένο -δάσκαλος κατα τις σπουδές--τον μεγάλωσα στα χέρια μου όταν διεύθυνα την εφημερίδα ΝΙΚΗ.. Ηθικά ακέραιος με χιούμορ υψηλής μπαλιάς και προσωπικότητα ολοκληρωμένη από τότε..

Άρης Χατζηγεωργίου  


 

Ενώ το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τηρεί σιγήν ιχθύος για το πρωτοσέλιδο της σαββατιάτικης «Εφ.Συν.», όπου αποκαλύπταμε την κατάρρευση των σιδηροδρόμων, το σωματείο των εργαζομένων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταγγέλλει πως οι Ιταλοί επισκευάζουν τους συρμούς αφαιρώντας ανταλλακτικά από άλλα τρένα χωρίς να τα αντικαθιστούν με καινούργια. 

Θύματα και «κανιβαλισμού» πέφτουν τα τρένα των ελληνικών σιδηροδρόμων καθώς αντί να αγοραστούν ανταλλακτικά, αφαιρούνται από άλλα τρένα που έχουν ακινητοποιηθεί για διάφορους λόγους και δεν επισκευάζονται. 

Το φαινόμενο καταγράφεται σε ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ΣΕΠ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και έρχεται να επιβεβαιώσει την πορεία κατάρρευσης που επικρατεί στο σιδηροδρομικό σύστημα. Η «Εφ.Συν.» ασχολήθηκε αναλυτικά με τα σημάδια αυτής της αποσύνθεσης σε πρωτοσέλιδο δημοσίευμα το περασμένο Σάββατο («Τρένο πληρώνουμε και τρένο δεν έχουμε»). 

Στο δημοσίευμα εκείνο καταγράψαμε το φαινόμενο της συνεχούς υποκατάστασης των τρένων από λεωφορεία που καταλήγουν να εκτελούν εκατοντάδες δρομολόγια με μεγάλες καθυστερήσεις. 

Θυμίζαμε ότι όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που το ελληνικό Δημόσιο υπέγραψε σύμβαση τον περασμένο Μάιο για να επιδοτήσει τους Ιταλούς της τέως ΤΡΑΙΝΟΣΕ και νυν Hellenic Train (πριν μετονομαστεί σε... Hellenic Bus) με 750 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος 15ετίας ώστε να λειτουργούν το σιδηροδρομικό δίκτυο. 

Την ίδια ώρα που σε όλη την Ευρώπη ενισχύονται τα τρένα με ειδικά εκπτωτικά εισιτήρια ως αντίδοτο στην ενεργειακή κρίση και την πρωτοφανή ακρίβεια.

 Επισημαίναμε ακόμη ότι η υποκατάσταση των τρένων από ιδιωτικά λεωφορεία που ξεκίνησε από την περιφέρεια αλλά χτυπά πλέον και τον προαστιακό της Αττικής είναι, ουσιαστικά, μια ιδιωτικοποίηση μέσα στην αρχική ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την εξαγορά της από τη Ferrovia dello Stato Italiano το έτος 2017.

 Για το δημοσίευμα εκείνο δεν λάβαμε κάποια απάντηση από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ στα κοινωνικά δίκτυα έγινε εκτενής αναπαραγωγή και πολλά πικρόχολα σχόλια γράφτηκαν από τιμάρια του ΠΑΣΟΚ που έσπευσαν να υπερασπιστούν την κυβέρνηση Μητσοτάκη (π.χ. Γιώργος Φλωρίδης), μπερδεύοντας το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» με τις ευθύνες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. 

Το τροχαίο υλικό 

Το ρεπορτάζ εκείνο δεν είχε συμπεριλάβει την ανακοίνωση της ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ που είχε εκδοθεί λίγες μέρες νωρίτερα (8/8/22) αλλά το περιεχόμενό της είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικό, ειδικά στο σημείο εκείνο που αναφέρεται στην κατάσταση του τροχαίου υλικού: «Το τροχαίο υλικό ιδιοκτησίας του ελληνικού Δημοσίου έχει αφεθεί στην τύχη του και αφανίζεται», σημειώνει θυμίζοντάς μας αφενός ότι οι Ιταλοί δεν έχουν φέρει νέα τρένα (πλην των ανακατασκευασμένων ETR-470 της δεκαετίας του ’90 που πληρώθηκαν με 47,5 εκατομμύρια) και ότι όλα τα υπόλοιπα είναι όσα είχαν αγοραστεί από τον ΟΣΕ και τώρα ανήκουν σε άλλη εταιρεία, τη ΓΑΙΑΟΣΕ, που υπάγεται στο Υπερταμείο. 

Συνεχίζει όμως: 

«Αντί να αγοράζει ανταλλακτικά η ΗΕLLENIC TRAIN που έχει αναλάβει τη συντήρηση του (τροχαίου υλικού), αφαιρεί ό,τι ανταλλακτικό χρειάζεται από άλλες μηχανές ή αυτοκινητάμαξες για να εξυπηρετηθεί ο σκοπός της, αλλά δεν έχει διαπιστωθεί ότι αυτά τα ανταλλακτικά τα αντικαθιστά σε άμεσο χρόνο». Σε λίγες γραμμές οι εργαζόμενοι περιγράφουν μια κατάσταση που αντιστοιχεί σε μια εταιρεία την οποία ο ιδιοκτήτης της ετοιμάζεται να εγκαταλείψει, αποφεύγοντας κάθε κόστος: 

«Αυτοκινητάμαξες Desiro που έχουν υποστεί βλάβη από σύγκρουση εδώ και χρόνια δεν επισκευάζονται αλλά χρησιμοποιούνται ως αιμοδότες ανταλλακτικών των άλλων Desiro, με την ιδιοκτήτρια ΓΑΙΑΟΣΕ απλά να μην ενδιαφέρεται για την περιουσία του ελληνικού λαού. 

Ο κατάλογος ακινησίας διζελοηλεκτραμαξών, ηλεκτραμαξών αλλά και αυτοκινηταμαξών από βλάβες είναι αποκαλυπτικός», σημειώνει η ανακοίνωση της ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σε άλλα σημεία, οι εργαζόμενοι μιλούν για τη σύγχυση που προκαλεί ο καταμερισμός ευθυνών ανάμεσα στην τέως ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον δημόσιο ΟΣΕ: 

«Χωρίς ανταλλακτικά, με σοβαρότατες ελλείψεις σε τεχνικό προσωπικό, με προβληματικές εγκαταστάσεις συντήρησης που θα έπρεπε να ανταποκρίνονται στη σημερινή εποχή, η ιταλική διοίκηση της πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσπαθεί να κρυφτεί πίσω από τα υπαρκτά προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου κατηγορώντας μονίμως τον ΟΣΕ». 

 Μοιράζουν ευθύνες για την κατάσταση σε όλες τις κυβερνήσεις μιλώντας για «μεταμνημονιακά απόνερα», λένε ότι άφησαν στην τύχη του τον σιδηρόδρομο και «τον έκαναν απωθητικό για τον χρήστη», ενώ οι διοικήσεις του ΟΣΕ «σε απόλυτη συνεννόηση με τους πολιτικούς τους προϊσταμένους άφησαν τον οργανισμό χωρίς προσωπικό διαχείρισης κυκλοφορίας και συντήρησης δικτύου» – εξαιρώντας τη σημερινή διοίκηση, αν και οι προσλήψεις που προωθούνται «δεν ανταποκρίνονται στο μέγεθος του προβλήματος». 

Οι ακυρώσεις 

«Οι ακυρώσεις δρομολογίων πραγματοποιούνται συνεχώς λόγω έλλειψης προσωπικού της ΗELLENIC TRAIN και προβλημάτων των συρμών που ξεμένουν στο πουθενά, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα είτε αντικατάστασής τους είτε ρυμούλκησής τους», αναφέρουν, αποκαλύπτοντας ότι αυτοκινητάμαξες του Προαστιακού παραμένουν για 5 μέρες σε τεχνικό λάκκο, όχι λόγω έλλειψης μηχανικών αλλά «επειδή δεν υπάρχει μηχανοδηγός για να τις ρυμουλκήσει». 

 Καταλογίζουν όμως ευθύνες και στους Ιταλούς που δεν αναβάθμισαν τα μηχανοστάσια για να υπάρχει ευκολότερη πρόσβαση στους λάκκους συντήρησης, ενώ η έλλειψη προσωπικού έλξης (μηχανοδηγοί) «επιδεινώθηκε μετά τη συμφωνία που υπέγραψε η διοίκηση της εταιρείας με το σωματείο των μηχανοδηγών, καθώς μεταφέρθηκαν άδειες από την περίοδο Ιουνίου και Ιουλίου την περίοδο του Αυγούστου, με αποτέλεσμα πολύ περισσότερα άτομα να βρεθούν ως αδειούχοι τον Αύγουστο από ό,τι θα άντεχε το σύστημα».

Δεν υπάρχουν σχόλια: