Κάθε έργο που εκτίθεται σε δημόσιο χώρο κρίνεται πολλαπλώς και διαρκώς και συνδέεται άρρηκτα με την πόλη.. Γι αυτό και η αντίδραση στη μεταφορά του δρομέα..
«Δεν είμαι συνηθισμένος σε αυτά, είμαι καλλιτέχνης και ξαφνικά βρέθηκα στο μάτι του κυκλώνα», τονίζει στην «Κ» ο Κώστας Βαρώτσος. Μιλήσαμε μαζί του με αφορμή την πληροφορία για έκτακτη συνάντησή του με την υπουργό Πολιτισμού στο προσωπικό της γραφείο, το βράδυ της προηγούμενης Παρασκευής.
Εκεί, όπως λέει, του προτάθηκε η μεταφορά του διάσημου έργου του «Δρομέας» στα Σκόπια, στο πλαίσιο πολιτιστικών ανταλλαγών με τη γειτονική χώρα. Ωστόσο, η κ. Μυρσίνη Ζορμπά σε δήλωσή της στο ΑΠΕ διαβεβαίωσε ότι δεν έκανε ποτέ καμία τέτοια πρόταση στον Κώστα Βαρώτσο.
Ο ίδιος εξομολογήθηκε στην «Κ» τη μεγάλη του έκπληξη, αναφέροντας ότι είναι υποχρεωμένος για ηθικούς λόγους να μιλήσει δημόσια γι’ αυτή τη συνάντηση και ιδιαίτερα για την πρόταση την οποία η ηγεσία του ΥΠΠΟ αρνείται. «Πρέπει να υποστηρίξω την υπόληψή μου», σχολίασε εμφατικά.
Για να διαβεβαιώσει στη συνέχεια ότι «έλαβα επίσημο τηλεφώνημα από τη γραμματέα της υπουργού που μου μετέφερε το αίτημα για συνάντηση στο υπουργικό της γραφείο, με σκοπό την ανακοίνωση μιας ιδέας. Πήγα στο ραντεβού θεωρώντας ότι επρόκειτο για κάτι σχετικό με τη λειτουργία του ΕΜΣΤ και τους χειρισμούς του υπουργείου στον πρόσφατο διαγωνισμό, ένα θέμα για το οποίο ο καλλιτέχνης είχε τοποθετηθεί δημοσίως.
Η πρόταση της κ. Ζορμπά για τη μεταφορά του “Δρομέα” στα Σκόπια και η εγκατάσταση στην Αθήνα ενός από τα δημόσια γλυπτά της πόλης των Σκοπίων, με άφησε άφωνο», εξομολογήθηκε στην «Κ».
Παρότι αιφνιδιάστηκε, η άρνησή του ήταν κατηγορηματική. «Κάθε δημόσιο έργο είναι μια περιπέτεια», λέει ο Κ. Βαρώτσος. «Αποτελεί την κορυφαία προσφορά του καλλιτέχνη προς το κοινό, εκφράζει την πραγματική λειτουργία της τέχνης, τη συνομιλία καλλιτέχνη και δήμου χωρίς μεσολαβητές».
«Ο “Δρομέας” είναι ένα έργο συνδεδεμένο με την πόλη, αναπόσπαστο κομμάτι της, είπα στην υπουργό. Η συζήτησή μας συνεχίστηκε σε φιλικό επίπεδο και ήταν εφ’ όλης της ύλης για το ΕΜΣΤ και λίγο πριν φύγω από το γραφείο, η κ. Ζορμπά επανήλθε στο θέμα. “Μην αγγίξεις το Δρομέα”, της απάντησα. Εχω μείνει εμβρόντητος!».
«Πράξη τολμηρή»
Είναι γνωστή η σχέση του καλλιτέχνη με τη δημόσια γλυπτική και πολύ επιτυχημένη η διεθνής του σταδιοδρομία. Ο «Δρομέας» είναι ένα έργο πολυσυζητημένο και χαρακτηριστικό για την πόλη. «Κάθε δημόσιο έργο είναι μια περιπέτεια», εξηγεί ο Κώστας Βαρώτσος.
«Αποτελεί την κορυφαία προσφορά του καλλιτέχνη προς το κοινό και εκφράζει την πραγματική λειτουργία της τέχνης, τη συνομιλία καλλιτέχνη και δήμου χωρίς μεσολαβητές - ειδικούς, γκαλερί και μουσεία. Αυτή για μένα είναι μια κίνηση συναισθηματική.
Οταν τοποθετείται σε δημόσιο χώρο το έργο κρίνεται πολλαπλώς και διαρκώς, το ίδιο και ο δημιουργός του. Είναι μια πράξη τολμηρή, και γοητευτική. Δίνει τη δυνατότητα στον καλλιτέχνη να αναπτύξει ιδιαίτερη σχέση με το κοινό, γεγονός που αποδεικνύεται από τις αντιδράσεις στην πρόταση μεταφοράς του “Δρομέα”. Τα έργα κινδυνεύουν από την εξουσία, όχι από τους πολίτες».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου