Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024

ΣΤΟΥΣ ΟΛΙΓΑΡΧΕΣ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΜΕ

 

 Μόλις --το Διεθνές Ινστιτούτο Τύπου (IPI) και το Κέντρο Έρευνας Μέσων και Δημοσιογραφίας (MJRC) --ανακάλυψαν τον τροχό . Για να μου ανεβάσουν κατά κυριολεξία τον πυρετό.. 38,8 είχα προηγουμένως και η νύχτα εμπρός μου θα είναι δύσκολη.Τρέμω ολόκληρος από τα ρίγη..Ο ανοσοκατασταλμένος οργανισμός μου δεν ξέρω αν θ' αντέξει μια περιπέτεια ακομη. Θα το παλέψω χάριν της ουτοπίας..Μήπως και στρέψω το τιμόνι της Ένωσης αριστερά



αποκαλυπτικά, ξεκάθαρα και ιδιαιτέρως ζοφερά είναι τα στοιχεία για τα μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, τα οποία παρουσιάζουν σε έκθεσή τους 

Στην εν λόγω έκθεση που δημοσιοποιήθηκε σήμερα, υπογραμμίζεται ότι το ελληνικό μιντιακό τοπίο χαρακτηρίζεται από την υψηλή συγκέντρωση ΜΜΕ στα χέρια εύπορων οικογενειών με στενούς πολιτικούς δεσμούς, ιδιαίτερα του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας. Ως αποτέλεσμα, παρά την αφθονία των μέσων ενημέρωσης, ο αποτελεσματικός πλουραλισμός παραμένει αδύναμος. Η έκθεση τονίζει επίσης την «ευπάθεια» της ελληνικής ρυθμιστικής αρχής των μέσων ενημέρωσης και των δημοσίων μέσων ενημέρωσης σε πολιτικές παρεμβάσεις. Ειδικότερα, η έκθεση υπογραμμίζει πώς το περιβάλλον των μέσων ενημέρωσης της Ελλάδας παραμένει σε μεγάλο βαθμό επηρεασμένο από κεκτημένα συμφέροντα.

 Αν και νομικά ανεξάρτητο, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) αντιμετωπίζει σημαντική πολιτική πίεση. Παρά τους νέους κανόνες που θεωρητικά εισήχθησαν μετά το σκάνδαλο της «λίστας Πέτσα», η χρήση κρατικής διαφήμισης εξακολουθεί να στερείται διαφάνειας και παραμένει ευάλωτη στην κατάχρηση. 

 Σε κάθε περίπτωση, η συγκέντρωση των μέσων ενημέρωσης σε λίγα χέρια και η έλλειψη διαφάνειας του ιδιοκτησιακού καθεστώτος επιδεινώνουν τα ζητήματα του πλουραλισμού των μέσων ενημέρωσης, καθιστώντας την Ελλάδα ιδιαίτερα ευάλωτη σε ομηρεία των ΜΜΕ. 

► Σημειώνεται ότι προηγούμενη έκθεση του IPI που δημοσιεύτηκε στις αρχές του χρόνου και αναφερόταν στην κατάσταση στα ελληνικά ΜΜΕ, μιλούσε για μια απορρυθμισμένη, πολωμένη και κατακερματισμένη αγορά που πλήττεται από πολλαπλές χρηματοπιστωτικές κρίσεις, σε συνδυασμό με τη μεγάλη επιρροή και παρέμβαση πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων, με αποτέλεσμα τη χαμηλή εμπιστοσύνη του κοινού. 

 Εξάλλου, η ερευνητική δημοσιογραφική ομάδα του Solomon παρουσίασε τον Σεπτέμβριο την πολύμηνη έρευνά της με τίτλο «Ποιοι ελέγχουν τα media». Σύμφωνα με αυτήν, φέρεται πως η πίτα μοιάζει να έχει μοιραστεί σε λίγο περισσότερους ολιγάρχες σε σχέση με τη δεκαετία του 2000. 

Αυτό που δεν έχει διαφοροποιηθεί είναι πως τα ελληνικά ΜΜΕ παραμένουν -σε οικονομικό επίπεδο- μια μη επικερδής επιχείρηση για τους ιδιοκτήτες: ένα γεγονός που αυξάνει τις υποψίες αν, εκτός από την εμφανή προσπάθεια επιρροής και τη δυνατότητα χρησιμοποίησης ενός μέσου ενημέρωσης για τη διαφήμιση άλλων κοινής ιδιοκτησίας (cross promotion) και τη δυσφήμηση ανταγωνιστών, τα κίνητρα των ιδιοκτητών σχετίζονται και με τη νομιμοποίηση εσόδων από άλλες σκιώδεις επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: