ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΣΑΠΙΖΕ ΑΠΟΚΑΛΥΦΘΗΚΕ ΕΦΙΑΛΤΙΚΑ ΑΦΥΠΝΙΖΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙΣ
Για όσους δεν διαβάζουν τον κίτρινο τύπο αλλά είναι εξοικειωμένοι με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η υπόθεση του βιασμού της 24χρονης κοπέλας σε σουίτα ξενοδοχείου στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε ως hashtag στις 14 Γενάρη: #Cancel_Influencers, #Cancel_CocaCola, #Cancel_Aχίλειον, μαζί με διάφορα ονόματα όπως Κοψιάλης και Φιντιρίκος –μάλλον άγνωστα σε όσους δεν έχουν instagram ή δεν παρακολουθούν μεσημεριανάδικα– και ονόματα γνωστά από τον επιχειρηματικό χώρο, όπως η οικογένεια Λεβέντη, γνωστή για τη συμμετοχή της σε πουεθνικούς κολοσσούς.
Η ανάδειξη της είδησης, που μέχρι τότε είχε θαφτεί και είχε
δημοσιευθεί μόνο από τη φασίζουσα-σκανδαλοθηρική φυλλάδα Μακελειό (με το
ανάλογο χυδαίο ύφος), οφείλεται κατά κύριο λόγο στον Θεσσαλονικιό
ακτιβιστή-δημοσιογράφο Ηλία Γκιώνη, που διατηρεί λογαριασμό στο
instagram ως
@omikrosprigipakos. Ο ίδιος είχε πρωτοστατήσει σε
καταγγελίες-αποκαλύψεις για άλλες περιπτώσεις σεξιστικών εγκλημάτων,
όπως τα παράνομα βίντεο του Στάθη Παναγιωτόπουλου των Ράδιο Αρβύλα. Χάρη
στην ερευνητική δουλειά και το θάρρος του Ηλία Γκιώνη, εκατοντάδες
χιλιάδες άνθρωποι έμαθαν για όσα συνέβησαν το βράδυ της Πρωτοχρονιάς σε
σουίτα του πολυτελούς ξενοδοχείου MΕΤ, με τη συμμετοχή γιων πλούσιας και
ισχυρής οικογένειας, εκ των οποίων ο ένας κατηγορείται για βιασμό
(Βασίλης Λεβέντης) και την εμπλοκή συνιδιοκτήτη-μετρ γνωστής καφετέριας
που λειτουργούσε ως ενδιάμεσος-διοργανωτής ιδιωτικών πάρτι.
Σε λιγότερο από 24 ώρες από τις αρχικές αποκαλύψεις στα social media, με τεράστια κοινωνική κατακραυγή εις βάρος των πλούσιων γόνων φερόμενων ως βιαστών, η υπόθεση βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας, παίρνοντας διαστάσεις χιονοστιβάδας. Την τέταρτη ημέρα μετά τις αποκαλύψεις (τρεις εβδομάδες μετά την αρχική μηνυτήρια κατάθεση του θύματος βιασμού), παρενέβη ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Β. Πλιώτας, προσδίδοντας ειδικό βάρος στην εξιχνίαση της υπόθεσης. Πλέον, το κουβάρι που ξετυλίγεται έχει λάβει διεθνείς διαστάσεις, με τις αρχές της Κύπρου να έχουν διατάξει έρευνα για τη δράση κυκλώματος μαστροπείας. Πρωτοφανής για τα ελληνικά χρονικά είναι η απόφαση της 24χρονης Γεωργίας Μπίκα να μιλήσει επώνυμα σε διαδικτυακό μέσο, στο Zougla του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου, για όσα της συνέβησαν, προκαλώντας πανελλήνια συγκίνηση και ταύτιση της συντριπτικής μερίδας της κοινής γνώμης με το θύμα. Όπως εύστοχα σχολίασαν κυρίως γυναίκες δημοσιογράφοι, δεν είναι καιρός να ασκήσουμε κριτική γιατί μιλάει στον «Ζούγκλα» (που είναι γνωστός για δημοσιογραφία της κλειδαρότρυπας και υπεύθυνος για διασυρμό προσώπων, για όσους θυμούνται την υπόθεση Κορκολή), αλλά να αναγνωρίσουμε το κουράγιο και την αποφασιστικότητά μιας νέας γυναίκας να μιλήσει και να πει την αλήθεια της, κάνοντας τον φόβο και την ντροπή να αλλάξουν επιτέλους στρατόπεδο.
Πέρα από τις όποιες μιντιακές-πολιτισμικές εκφάνσεις του φαινομένου, με τηλεπερσόνες και youtubers να παίρνουν θέση «πλυντηρίου» του κυκλώματος των φερόμενων βιαστών, το σίγουρο είναι ότι είμαστε μπροστά σε μια υπόθεση που θα αποτελέσει τομή για την Ελλάδα, παρόμοια πιθανόν με τον αντίκτυπο που προκάλεσαν οι αποκαλύψεις της Μαρίας Μπεκατώρου για φαινόμενα σεξουαλικής κακοποίησης στον χώρο του αθλητισμού. Πρόκειται για μια περίπτωση ελληνικού #metoo, αλλά ταυτόχρονα και για ένα σκάνδαλο που εμπλέκει φορείς της εξουσίας και της άρχουσας τάξης (με τα λούμπεν χαρακτηριστικά που έχουν αναδειχθεί και παλιοτερα), το οποίο για τα ελληνικά δεδομένα θυμίζει την περίπτωση του πολυεκατομμυριούχου Τζέφρι Έπστιν, που προμήθευε νεαρά θύματα σε άλλους πάμπλουτους, όπως ο βρετανός πρίγκιπας Άντριου.
Οι μιντιακές-πολιτισμικές εκφάνσεις του φαινομένου απλώνονται παντού, με τηλεπερσόνες και youtubers
να παίρνουν θέση «πλυντηρίου» του κυκλώματος των βιαστών
Καθώς οι κατηγορούμενοι έχουν χρήμα και διασυνδέσεις, η πιθανότητα της συγκάλυψης και το ενδεχόμενο οι δράστες να «πέσουν στα μαλακά» είναι παραπάνω από ισχυρά. Μπορούμε όμως, ίσως για πρώτη φορά, να ελπίζουμε ότι τώρα δεν θα δικαστεί το θύμα, αλλά θα καταδικαστούν οι θύτες και κυρίως θα θαφτεί βαθιά στο χώμα η κανονικοποίηση της κουλτούρας του βιασμού, που ξεπλένει ως συστατικό της σόουμπιζνες ή ως μέσο επιβίωσης την αγοραπωλησία ανθρώπων, τη σεξουαλική εκμετάλλευση και κακοποίηση ανδρών και γυναικών. Από το «ξεβλάχεμα» του Κωστοπουλικού λάιφ-στάιλ των 90s, στο «σκηνικό» όπως βάφτισε τον βιασμό ο influencer Κοψιάλης με το 1,2 εκατομμύριο ακολούθους, η διαφορά είναι ότι τώρα ο κόσμος είναι πολύ πιο υποψιασμένος και οι Γεωργίες αυτού του κόσμου λιγότερο μόνες. Είναι χρέος των φεμινιστικών κινημάτων να μην γίνει η υπόθεση της σουίτας 602, άλλη μία Αμάρυνθος ή άλλη μία Ξάνθη, όπως συνέβη με την ντροπιαστική συγκάλυψη άλλων υποθέσεων ομαδικού βιασμού το 2006 και το 2015 αντίστοιχα.
Αφροδίτη Τζιαντζή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου