Σάββατο 4 Ιουλίου 2020

ΛΟΥΚΕΤΟ ΣΕ ΤΖΑΜΙ

Λουκέτο στον πρώτο χώρο προσευχής μουσουλμάνων στον ΠειραιάΓιώτα Τέσση



Τέλος εποχής για το πρώτο τζαμί στο λιμάνι που από το 1989 φιλοξενούσε κατοίκους, επισκέπτες και τουρίστες και εξυπηρετούσε περισσότερους από 200 πιστούς ● Η Πολιτεία αποφάσισε να το σφραγίσει με την αιτιολογία ότι δεν είχε άδεια, αλλά η Μουσουλμανική Ενωση Ελλάδος απαντά ότι επί 32 χρόνια λειτουργούσε ατύπως, όπως το σύνολο των τζαμιών στη χώρα ● Τους ισχυρισμούς του υπουργείου για καταγγελία περιοίκων δεν συμμερίζονται γείτονες ». 



Δύσκολη μέρα η χθεσινή για τη Μουσουλμανική Ενωση Ελλάδος αφού η Πολιτεία έβαλε λουκέτο στο τζαμί που λειτουργούσε επί 32 χρόνια στην οδό Φίλωνος 97 στη γειτονιά της Τρούμπας. Πρόκειται για τον πρώτο χώρο προσευχής μουσουλμάνων στον Πειραιά και τον δεύτερο που λειτουργούσε στην Αττική.

Εκεί, στον χώρο που ονομαζόταν Αλ Αντάλους (Ανδαλουσία) και άνοιξε το 1989, μουσουλμάνοι προσεύχονταν πέντε φορές τη μέρα, έκαναν γιορτές, συζητήσεις και μαθήματα· όμως χθες μέσα σε έντονη συναισθηματική φόρτιση μάζευαν τα βιβλία, δίπλωναν τα χαλιά και αγωνιούσαν για την επόμενη μέρα.

 Η απόφαση να κλείσει το τζαμί ανακοινώθηκε στον πρόεδρο της Μουσουλμανικής Ενωσης Ελλάδος, Ναΐμ Ελγαντούρ, στις 22 Ιουνίου 2020 και δόθηκε προθεσμία δεκαπέντε ημερών στους μουσουλμάνους να πάρουν τα πράγματά τους. «Αποφασίζουμε τη σφράγιση του χώρου λατρείας διότι λειτουργεί χωρίς την προβλεπόμενη άδεια από το υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων», έγραφε η σχετική ανακοίνωση, προκαλώντας ερωτήματα για τον λόγο που αποφασίστηκε τώρα να μπει λουκέτο σε έναν χώρο προσευχής που λειτουργούσε με τις ίδιες προδιαγραφές τόσα χρόνια. Πόσω μάλλον όταν δεκάδες ευκτήριοι οίκοι λειτουργούν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και ενώ ακόμα δεν έχει λειτουργήσει το τέμενος στον Βοτανικό.

Υπάρχει καταγγελία; 

 Η εξήγηση από τον γενικό γραμματέα Θρησκευμάτων Γιώργο Καλαντζή, στον οποίο απευθύνθηκε η «Εφ.Συν.», ήταν ότι από το 2014 έχουν κληθεί οι αρμόδιοι (όχι μόνο οι μουσουλμάνοι) να πάρουν άδεια για χώρους λατρείας και έχουν ήδη δοθεί εννιά άδειες. «Επομένως θα κλείσουν όλα τα τζαμιά και θα παραμείνουν εν λειτουργία μόνο τα εννιά;», ρωτήσαμε. Η απάντηση είναι «όχι» και η εξήγηση είναι ότι το υπουργείο δεν μπορεί να έχει ασφαλή εικόνα για το πόσοι είναι αυτοί οι χώροι και πού λειτουργούν.

Ως εκ τούτου, στο τζαμί της Μουσουλμανικής Ενωσης Ελλάδος μπήκε λουκέτο επειδή, σύμφωνα με το υπουργείο, υπήρξε καταγγελία περιοίκων για τη λειτουργία του χωρίς αδειοδότηση. Την άποψη αυτή δεν φαίνεται να συμμερίζονται οι περίοικοι, τουλάχιστον ο ιδιοκτήτης του χώρου, γείτονες, ιδιοκτήτες παρακείμενων καταστημάτων και πελάτες τους, που μόνο καλά λόγια είχαν να πουν.

«Είναι φιλήσυχοι άνθρωποι, αθόρυβοι, τόσα χρόνια δεν έχει δημιουργηθεί το παραμικρό πρόβλημα και στενοχωριόμαστε που θα τους χάσουμε από τη γειτονιά. Δεν γνωρίζουμε αν υπήρξε καταγγελία και ποιος την έκανε, αλλά γνωρίζουμε με βεβαιότητα ότι δεν έχουμε ακούσει καμία διαμαρτυρία τόσα χρόνια. Μας σέβονται και τους σεβόμαστε και μας λυπεί η εξέλιξη αυτή», ήταν ο κοινός παρονομαστής όσων είπαν στην «Εφ.Συν.» αρκετοί άνθρωποι που συγκεντρώθηκαν στην είσοδο του χώρου λατρείας την ώρα που έμπαινε λουκέτο.

«Η Πολιτεία αποφάσισε να σφραγίσει έναν χώρο που έχει προσφέρει στην Ελλάδα μια ειρηνική ατμόσφαιρα μεταξύ μουσουλμάνων και μη μουσουλμάνων, έναν χώρο που έβγαλε τους περισσότερους ιμάμηδες της Αθήνας και πρωτοστάτησε ενάντια στο μίσος, την τρομοκρατία και τις ακρότητες. Και η Πολιτεία το έκανε χρησιμοποιώντας εν έτει 2020 τον Νόμο 1363/1938 του δικτάτορα Μεταξά, που προβλέπει τη λειτουργία χώρων λατρείας μόνο ύστερα από έγκριση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Η έκδοση άδειας απαιτεί συγκεκριμένες προδιαγραφές και υψηλό κόστος. Μέχρι τότε πού θα προσευχόμαστε; Γιατί δεν μας κάλεσε το υπουργείο σε διάλογο; Τι όφελος έχει η Πολιτεία από την κίνηση αυτή, τη στιγμή που δεν έχουμε επίσημο τζαμί, νεκροταφείο και είμαστε πολίτες τρίτης κατηγορίας λόγω της θρησκείας μας;», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος της Ενωσης, Ναΐμ Ελγαντούρ. Η υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων της Ενωσης, Αννα Στάμου, πρόσθεσε:

«Σήμερα κλείνει ένα χώρος προσευχής, διαβάσματος, κοινωνικοποίησης, ενσωμάτωσης και αρμονικής συνύπαρξης των Πειραιωτών, μουσουλμάνων και μη. Δεν υπάρχει κανένα όφελος από αυτήν την κίνηση παρά μόνο ένα μήνυμα ότι η αποδοχή των μουσουλμάνων σε αυτήν τη χώρα αργεί ακόμα». Αρνητικό κλίμα Οι μουσουλμάνοι νιώθουν να απαξιώνονται από την Πολιτεία και θέτουν τα ερωτήματα: Γιατί επέλεξε η Πολιτεία να σφραγίσει έναν χώρο ανοιχτό, που η αστυνομία γνώριζε εξαρχής την ύπαρξή του, όπως και ποιος είναι ο ιμάμης και ποιος ο διαχειριστής; Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να μας προκαλέσουν δυσαρέσκεια και καταπίεση και να δημιουργήσουν ένα αρνητικό κλίμα;

Είναι δυνατόν να πιστέψει κανείς ότι αυτό δεν είναι μια πολιτική ατζέντα και ότι αφορά μόνο ένα τζαμί στον Πειραιά; Για ποιον λόγο δεν έχει δοθεί άδεια σε αντίστοιχο χώρο που έχει καταθέσει όλα τα χαρτιά περισσότερο από ένα χρόνο αλλά δεν έχει δοθεί ακόμα άδεια; «Σήμερα (σ.σ. χθες) είναι Παρασκευή, ό,τι είναι για τους χριστιανούς η Κυριακή. Πού να πάω να προσευχηθώ;

Σ’ αυτή τη γειτονιά μένω και εργάζομαι και από παιδί εδώ ερχόμουν για την καθημερινή μου προσευχή», μας λέει εμφανώς συγκινημένος ο Αμπντου Αμπου Ελ Νάγκα και όλοι οι μουσουλμάνοι συμφωνούν ότι η απρόσκοπτη λειτουργία του χώρου από το 1989 και η αγαστή συνεργασία μουσουλμάνων και μη αποτελούσε νίκη κατά του φασισμού. Ισονομία χωρίς εφαρμογή του νόμου δεν υπάρχει

Η απάντηση του Γενικού Γραμματέα Θρησκευμάτων, Γιώργου Καλαντζή 

Η βάση οποιασδήποτε θρησκευτικής πολιτικής είναι το άρθρο 13 του Συντάγματος το οποίο, μεταξύ άλλων, αναφέρει: «Κανένας δεν μπορεί, εξαιτίας των θρησκευτικών του πεποιθήσεων, να απαλλαγεί από την εκπλήρωση των υποχρεώσεων προς το Κράτος ή να αρνηθεί να συμμορφωθεί προς τους νόμους». Μόνο μια πολιτική ισονομίας και ισοπολιτείας με σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων που θέτουν οι νόμοι μπορεί να εξασφαλίσει την κοινωνική συνοχή. Τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν είναι ένα παιχνίδι μηδενικού αθροίσματος μεταξύ πλειοψηφίας και μειοψηφιών.

Είναι η βάση του πολιτισμού μας, η sine qua non (τώρα θυμήθηκε ο κρετίνος τον αριστοτέλειας έμπνευσης λατινοποιημένο λήμμα --δίχως αυτόν δεν) προϋπόθεση της κοινωνικής ειρήνης και μια από τις σημαντικότερες αιτίες για την οικονομική ανάπτυξη και ευημερία. Σ’ αυτό το πλαίσιο, οφείλουμε να δούμε και την ύπαρξη των παράνομων Τζαμιών.

Τα παράνομα Τζαμιά είναι ένα σοβαρό πρόβλημα διότι ισονομία και ισοπολιτεία δεν είναι δυνατόν να υπάρξει εκτός του νόμου. Είναι, επίσης, μια επικίνδυνη επιλογή γιατί δημιουργούν την αίσθηση σε συμπολίτες μας ότι η θέση τους δεν είναι ίδια με τους συμπολίτες μας που ανήκουν σε άλλα θρησκεύματα. Γι’ αυτό αποτελεί θεμελιώδη επιλογή διαδοχικών ελληνικών κυβερνήσεων η σταδιακή μετάβαση από το σημερινό απαράδεκτο καθεστώς στη νομιμότητα.

Σταδιακή, όχι ατελείωτη.

Η εγκύκλιος για την αδειοδότηση ευκτηρίων οίκων είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘ στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα από το 2014. Αδεια ευκτηρίου οίκου σημαίνει φοροαπαλλαγές, δυνατότητα τέλεσης νόμιμων θρησκευτικών γάμων και, κυρίως, ότι ο χώρος είναι νόμιμος και ασφαλής για τη συνάθροιση συγκεκριμένου αριθμού ανθρώπων.

Από το 2011, όταν η χώρα μας ξεκίνησε να παραχωρεί δωρεάν χώρους για τις προσευχές του Eid al Fitr και του Eid al Adha, οι μουσουλμάνοι συμπολίτες μας ενημερώνονται ότι πρέπει να αποκτήσουν άδειες. Ηδη εννιά Τζαμιά στην Αθήνα (για να αναφερθούμε στην πρωτεύουσα) λειτουργούν νόμιμα.

Η πολιτική της Ελλάδας δεν είναι «κλειστά τζαμιά» αλλά «νόμιμα τζαμιά». Ολοι οι μουσουλμάνοι γνωρίζουν ότι μετά τη λειτουργία του Τεμένους Αθηνών, η πολιτική αυτή θα επιταχυνθεί. Ας αναρωτηθούμε γιατί, ενώ έχουν κλείσει κι άλλα παράνομα τζαμιά (αλλά και ευκτήριοι οίκοι άλλων θρησκευτικών κοινοτήτων), μόνο σε μία περίπτωση ένας μουσουλμάνος (με ελληνική υπηκοότητα) αποκάλεσε τους Ελληνες κρατικούς λειτουργούς «ελληνικά γουρούνια», επειδή εφάρμοσαν τον νόμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: