Τηλε-εκπαίδευση: Τα ακανθώδη διλήμματα της επόμενης μέρας
Είναι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο
παρακολουθούμε μια παγκόσμια επιδημία να εξελίσσεται σε ανέλπιστο
ελληνικό success story, μεταξύ άλλων και στον τομέα της Εκπαίδευσης.
Υπουργός και μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας παρουσιάζουν μια σχεδόν
μαγική εικόνα «ομαλότητας» στον τρόπο με τον οποίο εξελίσσονται τα
μαθήματα εξ αποστάσεως.
Είναι αλήθεια, πάντως, ότι οι προκλήσεις της εξ αποστάσεως διδασκαλίας κινητοποίησαν ένα δυναμικό που στενάζει καθημερινά στο εχθρικό περιβάλλον με τα κακοσυντηρημένα κτίρια και την απρόβλεπτη γραφειοκρατία. Το αίσθημα της ατομικής ευθύνης των διδασκόντων (το φιλότιμο, για τους πιο παραδοσιακούς) εκφράστηκε μέσα από το πείσμα για αναζήτηση λύσεων όσο αυξάνονταν τα προβλήματα, καθώς και με την καλώς νοούμενη κοινωνική πίεση να μην υστερήσει κανείς στην ανάκτηση της βίαια διαρρηγμένης επαφής.
Η προσπάθεια αυτή βρήκε πρόσφορο έδαφος στις φοιτήτριες και στους φοιτητές. Τα ακροατήρια των τηλεδιαλέξεων είναι σαφώς αυξημένα, συγκριτικά με τα αμφιθέατρα, και η συμμετοχή πιο ενεργή. Ορισμένες πρόχειρες ερμηνείες εστιάζουν στον περιορισμό των «ανταγωνιστικών» δραστηριοτήτων ελεύθερου χρόνου και στην εξοικείωση της νέας γενιάς με τα ψηφιακά μέσα. Ας μην υποτιμούμε, ωστόσο, τους λιγότερο προφανείς λόγους.
Οι εργαζόμενοι φοιτητές - τους οποίους η ΕΛΣΤΑΤ εκτιμά σε περίπου 20% του συνόλου των φοιτητών - άδραξαν την ευκαιρία να ασχοληθούν ξανά με τις σπουδές τους, από όπου τους απομακρύνει η έλλειψη ουσιαστικής φοιτητικής μέριμνας. Κι ακόμα, οι διαδικτυακές πλατφόρμες διευκολύνουν την προσβασιμότητα ορισμένων φοιτητών με αναπηρίες, ο φυσικός αποκλεισμός των οποίων δεν είναι βεβαίως αναπόφευκτος, αλλά θλιβερά και διαχρονικά επιβεβλημένος από συγκεκριμένες πολιτικές.
Ο κορονοϊός ανέδειξε προϋπάρχουσες καταστάσεις
Συχνά η έλλειψη πόρων είναι το άλλοθι που συγκαλύπτει την απουσία πολιτικής βούλησης. Κάπως έτσι καταλήξαμε να γινόμαστε μάρτυρες ευτελιστικών καταστάσεων, όπως οι πρυτάνεις και οι κοσμήτορες να ζητούν από τους διδάσκοντες «να καταθέσουν τις ιδέες τους» για την τηλεκπαίδευση, αντί να τους δώσουν αποτελεσματικά εργαλεία για να την υλοποιήσουν. Ορισμένοι διδάσκοντες πληρώνουν ακόμα και από την (όχι τόσο βαθιά) τσέπη τους για να εξασφαλίσουν άδειες χρήσης λογισμικού που καλύπτει τις ανάγκες τους.
Σε ορισμένες περιπτώσεις συνέβη να μην αξιοποιούμε τα εργαλεία που έχουμε επειδή δεν γνωρίζαμε καν ότι ήταν διαθέσιμα! Χιλιάδες εργατοώρες αναλώθηκαν από εξουθενωμένους συναδέλφους που προσπαθούσαν εναγωνίως να εντοπίσουν φτηνές λύσεις στο διαδίκτυο, επειδή το πανεπιστήμιο δεν τους παρείχε τις υποδομές που θα έπρεπε να διαθέτουν ήδη πριν ξεσπάσει η πανδημία. Μετά από όλα αυτά, είναι απογοητευτικό όσο και εξοργιστικό να βλέπουμε τα ανώτερα κλιμάκια της ιεραρχίας να οικειοποιούνται τον καρπό της ατομικής ευθύνης της μεγάλης μερίδας των διδασκόντων και των διοικητικών υπαλλήλων για να αναπληρώσουν το υστέρημα της δικής τους θεσμικής ευθύνης...
Δεν έχουν όλες και όλοι την ίδια προσβασιμότητα
Σημαντικά διλήμματα για την επόμενη μέρα
Αν κάτι μπορεί να μας διδάξει η πανδημία Covid-19, είναι η αδυναμία της διαχείρισης βασικών δημόσιων αγαθών με όρους ιδιωτικών συμφερόντων. Η σημασία ενός ανθρωποκεντρικού συστήματος Πρόνοιας και η ανάγκη για επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό και ρωμαλέες υποδομές προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος έχουν γίνει σήμερα ευρύτερα αποδεκτές. Το δημόσιο πανεπιστήμιο οφείλει να υπηρετήσει αυτό το όραμα, όχι με φτιασίδωμα και συγκάλυψη των κληρονομημένων αδυναμιών του, αλλά με θαρραλέες τομές και βάθεμα του αληθινού κοινωνικού χαρακτήρα του.
Βασίλης ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ
Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου