Τετάρτη 24 Ιουλίου 2019

ΤΑ ΨΕΥΤΟΔΑΚΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΤΙ

υποκρισία τραγωδία Μάτι
 Οι αιτίες της καταστροφής αντανακλώνται στην εμπορευματοποίηση της γης, στον χωροταξικό σχεδιασμό για το κεφάλαιο, και στους «αναπτυξιακούς» νόμους που προβλέπουν κίνητρα και επιδοτήσεις για τους επιχειρηματικούς ομίλους..


Με τη συζήτηση για τις προγραμματικές δηλώσεις έπεσαν και οι όποιες μάσκες ένθεν και ένθεν, με την επόμενη μέρα ακριβώς όπως το ΚΚΕ την είχε περιγράψει … «προφητικά» όπως πάντα και με τα επικοινωνιακά παιχνίδια της κυβέρνησης ΝΔ, να συνεχίζονται στην κατεύθυνση «του σωστού διαχειριστή που θα τα αλλάξει τα κακώς κείμενα». Σχετικά με τις «φυσικές» καταστροφές η αντιπαράθεση θυμίζει τα «περί όνου σκιάς» και συγκεκριμένα:


 1. Η συζήτηση έχει φύγει από το θέμα των πολιτικών ευθυνών, της ανυπαρξίας έργων υποδομής για την προστασία από τις πυρκαγιές, τις πλημμύρες και τους σεισμούς. Εστιάζεται σε κάποια πρόσωπα και κάποιους κακούς χειρισμούς που αν γίνονταν διαφορετικά θα είχαν καλύτερα αποτελέσματα. Δεν θα αναφερθούμε μόνο στο γεγονός ότι διαχρονικά διαφορετικά πρόσωπα και διαφορετικοί χειρισμοί οδήγησαν στο ίδιο αποτέλεσμα. Νεκροί σε φωτιές, νεκροί σε πλημμύρες, μεγάλες καταστροφές σε περιουσίες του λαού. Αυτό που αξίζει να αναφέρουμε είναι ότι όλοι τους βολεύονται με αυτήν την αντιπαράθεση, με αυτά τα επιχειρήματα, για να κρύψουν το κύριο:


Την εγκληματική γύμνια του κρατικού μηχανισμού και τον ανεπαρκή σχεδιασμό πολιτικής προστασίας, ως αποτέλεσμα μιας πολιτικής που δεν δίνει προτεραιότητα στα έργα υποδομής για την προστασία της ζωής του λαού, αλλά αντίθετα, όταν πρόκειται για παρεμβάσεις υπέρ των επιχειρηματικών ομίλων, στη διαμόρφωση και ενίσχυση του μνημονιακού αντιλαϊκού πλαισίου, στην υπηρέτηση των δημοσιονομικών στόχων, στη στήριξη επενδύσεων, στις φοροαπαλλαγές και διευκολύνσεις, στην καταστολή λαϊκών κινητοποιήσεων, στην υπηρέτηση ΝΑΤΟικών σχεδιασμών, «δίνουν ρέστα» στην ικανότητα και ταχύτητα αυτών των αποφάσεων.

 Αυτήν την πολιτική αντανακλούν τα μειωμένα κονδύλια για τη δασοπροστασία και την πυρόσβεση, η απουσία ολοκληρωμένου σχεδίου πρόληψης, οργανωμένων και επαρκώς στελεχωμένων υπηρεσιών διαχείρισης εκτάκτων αναγκών, οι τεράστιες ελλείψεις στα νοσοκομεία, που μπορούν να αποδειχθούν μοιραίες σε περιπτώσεις όπως αυτή της πυρκαγιάς στο Μάτι.


Αυτή η επικίνδυνη για το λαό πολιτική αντανακλάται στην εμπορευματοποίηση της γης, στον χωροταξικό σχεδιασμό για το κεφάλαιο, στους «αναπτυξιακούς» νόμους που προβλέπουν κίνητρα και επιδοτήσεις για τους επιχειρηματικούς ομίλους αλλά μόνο μέτρα διαχείρισης της φτώχειας για το λαό, στην εμπορευματοποίηση της Υγείας, στην αναγωγή της λαϊκής στέγης, της αναψυχής, των διακοπών σε ατομική ευθύνη.


 2. Άλλο επεισόδιο της αντιπαράθεσης είναι ξανά και ξανά το ζήτημα της αυθαίρετης δόμησης. Οτι δηλαδή αιτία του κακού είναι ο «αυθαίρετος» που έχτισε πάνω στο κύμα και ότι οι νυν και αεί προηγούμενες κυβερνήσεις και περιφερειακές αρχές δεν φρόντισαν να λύσουν το πρόβλημα.


Μ’ αυτόν τον τρόπο συσκοτίζεται ότι όλες οι κυβερνήσεις, με τα ειδικά χωροταξικά σχέδια και την αλλαγή των χρήσεων γης, έχουν διαχρονικά νομιμοποιήσει στρατηγικές καπιταλιστικές επενδύσεις, ιδιωτικοποιώντας γη – δάσος και θάλασσα και αποκλείοντας την πρόσβαση στην παραλία σε μεγάλες εκτάσεις εντός του αστικού ιστού, όπως στο Ελληνικό ή στο παραλιακό μέτωπο του Σαρωνικού και όχι μόνο. Κρύβουν από το λαό ότι η πιο πρόσφατη ρύθμιση για «τακτοποίηση αυθαιρέτων», το 2017, ψηφίστηκε και από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και από τη ΝΔ.

Θυμίζουμε ότι η «1η 2η φορά αριστερά» ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ: Διευκόλυνε με νόμους ακόμα περισσότερο τη δράση των μονοπωλιακών ομίλων στα κρατικά δασικά οικοσυστήματα. Διατήρησε όλο το νομικό πλαίσιο που θωρακίζει τη διείσδυση των μονοπωλιακών ομίλων, με τη διεύρυνση των νόμιμων επεμβάσεων στα δασικά οικοσυστήματα με την παραχώρηση της χρήσης.


Προώθησε την ένταση της εμπορευματοποίησης της δασικής γης, μέσω κυρίως της αλλαγής χρήσης της και της εξασφάλισης παράλληλα του απαραίτητου γι’ αυτήν χωροταξικού και περιβαλλοντικού πλαισίου.

 3. Επειδή πολύς λόγος γίνεται για την έκταση του φαινομένου, δηλαδή της πυρκαγιάς, που δεν επέτρεπε να γίνει κάτι καλύτερο, πρέπει να θυμίσουμε ότι λίγες μέρες πριν από τη φωτιά, το ΚΚΕ προειδοποιούσε για την ανάγκη να παρθούν μέτρα πρόληψης για τις πυρκαγιές. Θέμα που είχε θέσει και με Ερώτηση στη Βουλή.


Τότε όμως, στις 7/6/2018, η κυβέρνηση απαντούσε: «Η χώρα μας διαθέτει έναν δασοπυροσβεστικό μηχανισμό που ελάχιστες χώρες τον διαθέτουν (…) με ένα δίκτυο που εμείς έχουμε φτιάξει αυτή τη στιγμή εξαιρετικό, ειδικά στην Αττική και τα περιαστικά δάση, που η φωτιά σβήνεται με ένα – δύο οχήματα και με την κινητοποίηση του πρώτου εναέριου μέσου».


Το θέμα το είχε θέσει τότε το ΚΚΕ παίρνοντας ως αφορμή δύο μεγάλες πυρκαγιές που είχαν προηγηθεί, σε Ηλεία και Νάξο. Πήγαζε όμως και από τα ίδια τα αποτελέσματα της επικίνδυνης πολιτικής που εφάρμοζε η κυβέρνηση στην πυρασφάλεια και στη δασοπροστασία, ως συνέχεια της πολιτικής των προκατόχων της από το 1998 που άρχισε να υλοποιείται ο στρατηγικός σχεδιασμός αποδόμησης της πυροπροστασίας γενικότερα, προς όφελος των επιχειρηματικών συμφερόντων.


Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι ούτε «ανίκανοι» είναι οι κυβερνώντες και το αστικό κράτος, ούτε βέβαια άμοιροι των ευθυνών αντίθετα, είναι ικανότατοι στην υλοποίηση της αντιλαϊκής πολιτικής, που γεννά καταστροφές σαν αυτή στο Μάτι ή στη Μάνδρα και που με μαθηματική ακρίβεια θα συνεχίσει να γεννά και αλλού, μετά από φωτιά, μετά από πλημμύρες, μετά από σεισμό… Οι πυρόπληκτοι της Ανατολικής Αττικής, οι πλημμυροπαθείς της Μάνδρας, συνολικά ο λαός δεν πρέπει να πέσει ξανά θύμα των όσων προβάλλονται ως αίτια της τραγωδίας στο Μάτι.

Με τη στάση τους να καταδικάσουν και να συγκρουστούν με την πολιτική που υλοποιούν τόσο η σημερινή (που αν και «αναβαπτισμένη», τη γνωρίσαμε για πολλά χρόνια) όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις.


Το ΚΚΕ έχοντας επιστημονικά επεξεργασμένες θέσεις, για την αντιπυρική προστασία αναδεικνύει και σήμερα την ανάγκη για τη μέγιστη λαϊκή κινητοποίηση και διεκδίκηση στο μέτωπο της πυροπροστασίας και της δασοπυρόσβεσης Και για αυτή την –σε εξέλιξη αντιπυρική περίοδο έχουμε την εγκληματική γύμνια του κρατικού μηχανισμού στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση έκτακτων και επικίνδυνων καταστάσεων, στην ίδια και χειρότερη κατάσταση απ’ αυτή της 10ης Μάη 2018, όταν το ΚΚΕ πραγματοποίησε την ημερίδα με τη συμμετοχή επιστημόνων και ειδικών για την πυρασφάλεια και δασοπροστασία.


Παραμένουν οι αρνητικοί παράγοντες που συνέβαλαν τα προηγούμενα χρόνια στην εκδήλωση και εξάπλωση καταστροφικών πυρκαγιών -όπως είναι οι ελλείψεις σε μέσα, προσωπικό, υποδομές, χρηματοδότηση.

Έχουμε έλλειψη ολοκληρωμένων σχεδίων αντιμετώπισης που να λαμβάνουν υπόψη το σύνολο των κινδύνων, ανεπάρκεια υποδομών και μέσων αντιμετώπισης και προστασίας του πληθυσμού, όπως είναι για παράδειγμα η έλλειψη μέσων, διαδικασιών και οδών διαφυγής και εκκένωσης σε περίπτωση ενός μεγάλου τεχνολογικού ατυχήματος ή μιας φυσικής καταστροφής, που θα απειλεί την ασφάλεια του πληθυσμού, δεν υπάρχει ούτε αντιπυρικός σχεδιασμός για τις περιπτώσεις πολλών ταυτόχρονα δασικών πυρκαγιών σε μια Περιφέρεια, γεγονός που έχει συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν.


 Η Περιφερειακή και Τοπική Διοίκηση μεταθέτει τις ευθύνες της είτε στα διαχειριστικά λάθη κάποιων υπηρεσιακών στελεχών είτε με περίσσιο θράσος, κυνισμό και αλαζονεία στους ίδιους τους κατοίκους. Μόνο το Πυροσβεστικό Σώμα απώλεσε τα τελευταία δέκα χρόνια αθροιστικά πάνω από 1 δισ. ευρώ.


Η Επιτροπή που συστάθηκε, για τη διερεύνηση των αιτιών των δασικών πυρκαγιών (αν και σε διατεταγμένη υπηρεσία),, έδωσε στη δημοσιότητα πόρισμα στο οποίο επισημαίνει την έλλειψη Κτηματολογίου και Δασολογίου, το δαιδαλώδες νομοθετικό πλαίσιο, την “αξιοποίηση” των πυρκαγιών στα δάση και την ύπαιθρο για τη διεκδίκηση – καταπάτηση πολλών δασών και δασικών εκτάσεων, με σκοπό την αλλαγή χρήσης, την ερήμωση των αγροτικών περιοχών. Διαπιστώνει, επίσης, ότι ο διαχωρισμός της πρόληψης από την καταστολή χειροτέρευσε τα πράγματα και τονίζει τα διαχρονικά, υπαρκτά προβλήματα οργάνωσης, εκπαίδευσης, συντονισμού των εμπλεκόμενων φορέων στα δασικά οικοσυστήματα.


Φυσικά (το είπαμε ήδη «σε διατεταγμένη υπηρεσία»…) προτείνει να συνεχιστεί και να μεγαλώσει η υπάρχουσα απαράδεκτη κατάσταση, δηλαδή να μη μείνει τίποτα όρθιο σε μια νέα τέτοια αντίστοιχη καταστροφή!: προτείνει όχι κατάργηση, αλλά διατήρηση(!!!) της εποχικότητας ως σχέσης εργασίας για τη δασοπυρόσβεση, τη μεγαλύτερη εμπλοκή και επέκταση των δημοτικών εθελοντικών οργανώσεων στην καταστολή των δασικών πυρκαγιών καθώς και των Ενόπλων Δυνάμεων και για κατάργηση του σταθερού χρόνου εργασίας με την εφαρμογή ελαστικού ωραρίου για το υπάρχον προσωπικό του ΠΣ!!! «προτάσεις» που κινούνται στην ίδια εφαρμοζόμενη μέχρι σήμερα αντιδραστική κατεύθυνση αποδυνάμωσης του Πυροσβεστικού Σώματος, αποσάθρωση των εργασιακών σχέσεων και σταδιακή εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε φορείς που «εθελοντικά» έρχονται να καλύψουν πραγματικά οργανικά κενά και να δημιουργήσουν νέες τομές στο -ήδη τριχοτομημένο, Πυροσβεστικό Σώμα. Επιπροσθέτως, η Επιτροπή δεν προτείνει καν ενιαίο φορέα δασοπροστασίας και καταστολής με συγκεκριμένες αρμοδιότητες σε Δασική και Πυροσβεστική Υπηρεσία!!!


Ο προτεινόμενος πολυδαίδαλος γραφειοκρατικός Οργανισμός Διαχείρισης Πυρκαγιών δασών και υπαίθρου (ΟΔΙΠΥ) και ο νέος παράλληλος με το ΠΣ μηχανισμός καταστολής δασικών πυρκαγιών στο πλαίσιο της Δασικής Υπηρεσίας θα έχουν ως αποτέλεσμα αυτό που είδαμε στο Μάτι, το απόλυτο χάος, την ασυνεννοησία και τον αυτοσχεδιασμό των εμπλεκόμενων φορέων!


Στην πραγματικότητα, στόχος είναι η επιτάχυνση των αναδιαρθρώσεων, που έχουν σχεδιαστεί, στον τομέα της δασοπροστασίας και της πυρόσβεσης, οι οποίες προβλέπουν τη μετατόπιση της ευθύνης από την ολοκληρωμένη δομή του κρατικού μηχανισμού στο όνομα του εθελοντισμού, με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων πυρασφάλειας, με την ίδρυση εθελοντικών πυροσβεστικών υπηρεσιών. Την ίδια στιγμή ο μηχανισμός πυροπροστασίας και δασοπυρόσβεσης υποφέρει χρόνια από την έλλειψη μόνιμου προσωπικού, υποδομών, κατάλληλου μηχανολογικού και ατομικού εξοπλισμού. Ο βαθμός ετοιμότητάς του γίνεται εύκολα αντιληπτός αν λάβουμε υπόψη ότι:


Μόνο από το Πυροσβεστικό Σώμα έχουν περικοπεί σωρευτικά από το 2010 μέχρι και σήμερα 153.894.800 ευρώ, με σημείο αναφοράς τον προϋπολογισμό του 2009 που και αυτός υπολειπόταν σε σχέση με τις πραγματικές και σύγχρονες ανάγκες του! Σχετικά με τη Δασική Υπηρεσία από το 1998 και μετά που έγινε ο αντιεπιστημονικός και καταστροφικός διαχωρισμός πρόληψης – καταστολής, περιορίστηκαν τραγικά οι προληπτικές παρεμβάσεις στα δασικά οικοσυστήματα.

 Εμείς δεχόμαστε ότι το περιβάλλον έχει υποστεί από την καπιταλιστική μανία των βιομηχάνων, του κέρδους, αλλοιώσεις τέτοιες που να ευνοούν την κλιματική αλλαγή και ακραία καιρικά φαινόμενα, αρνούμαστε, όμως, ότι σήμερα ο άνθρωπος που έχει κάνει άλματα στο επίπεδο της επιστήμης και της τεχνολογίας δεν μπορεί να προλαμβάνει και να καταστέλλει τέτοια φαινόμενα, ακόμα και τα πραγματικά ακραία φυσικά φαινόμενα.


Κάθε πυρκαγιά θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί υπό την προϋπόθεση ότι θα υπήρχε ένας σύγχρονος αντιπυρικός σχεδιασμός, σε επιστημονική βάση, που θα έδινε πρώτα απ’ όλα βάρος στην πρόληψη. Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο πρέπει να περιλαμβάνει και τα ακραία φαινόμενα. Για να γίνουν, όμως, όλα αυτά απαιτείται μια πολιτική που θα βάζει στο επίκεντρο τις ανθρώπινες ανάγκες και όχι το κέρδος του κεφαλαίου.

Επισημαίνουμε την από κάθε άποψη απαράδεκτη και προκλητική τη συμμετοχή των πολιτικά υπεύθυνων, για την τραγωδία σε μνημόσυνα και «μνημόσυνα» υποσχόμενοι λαγούς με πετραχήλια: Η ΝΔ ρίχνοντας όλες τις ευθύνες αποκλειστικά στην ανοργανωσιά και στην έλλειψη συντονισμού της τότε κυβέρνησης (Συριζα). Και οι δύο εκτός από το να απαλλάξουν τους εαυτούς τους, προσπαθούν συστηματικά –υπηρετώντας τον ίδιο αφέντη, να κρύψουν τις βαθύτερες αιτίες αυτής της τραγωδίας, τον βασικό ένοχο. Και μαζί τους η πρώην και νυν τοπική και περιφερειακή διοίκηση…

Δεν υπάρχουν σχόλια: