Τρίτη 25 Δεκεμβρίου 2018

Η ΜΟΥΣΙΚΗ


 Συμβουλές προς διαδικτυακούς ναυτιλομένους 




Μην είστε αφοριστικοί μέρες που είναι. Δεν υπάρχει καλή και κακή μουσική.. Θα μπορούσαμε ίσως να πούμε πως υφίσταται έντεχνη και άτεχνη μουσική αλλά και πάλι θα πρέπει να ορίσουμε τι εννοούμε με τους όρους αυτούς..


Η έντεχνη για παράδειγμα είναι τα μοτίβα των επίπονα μελετημένων επινοήσεων αλλά αυτό αυτό απαιτεί εξειδικευμένο κοινό. Για τους άλλους θα είναι σα να προέρχεται από την καραντίνα ενός ωδείου. Πολλές από τις κλασσικές συνθέσεις κυρίως των κεντρικοευρωπαίων συνθετών δεν είναι τίποτα περισσότερο από συγκολλήσεις των κατ' ανακτορική παραγγελία βαλς για την διασκέδαση της τεμπέλικης βιεννέζικης αριστοκρατίας..

Άρα δεν είναι κατ' ανάγκη καλή. Από την άλλη οι μεγαλοαστοί αμερικανοί της ψευδεπίγραφης καλλιέργειας ανήγαγαν την τζαζ σε υψιπετές άκουσμα μόνον και μόνον για να ξεχωρίσουν από το πόπολο.

Και τι είναι η τζαζ;

Αφρικανικοί ρυθμοί συμπληρωμένοι από ακατάλληπτους αυτοσχεδιασμούς σαν τα πατήματα της γάτας πάνω σε ένα πιάνο. Κι εδώ το κοινό είναι εξειδικευμένο. Αν υποχρεώσεις για παράδειγμα έναν αμύητο να την παρακολουθήσει θα είναι σα να βάζεις έναν κεντρικοευρωπαίο νακούσει κινέζικη όπερα.


Βεβαίως από την ίδια πηγή προκύπτει κι αυτή που εγώ λατρεύω. Η Σόουλ. Κάτι σαν τη ρεμπέτικη τη δική μας.. Βάση της όμως είναι οι ομαδικοί θρησκευτικοί ύμνοι των δούλων του αμερικανικού νότου στους ναούς απογείωσης των προσευχών τους .. Γι αυτό και εκφράζουν ισχυρά συναισθήματα.

Υπάρχει και ένα άλλο κεφάλαιο της στρατευμένης τέχνης αλλα αυτό χρήζει ειδικής αναφοράς και δεν είναι της παρούσης.

Θα καταλήξω με τη ροκ που από αίρεση έγινε τάση και από εκεί μεταλλάχθηκε σε παγκόσμιο κοινωνικό ρεύμα με κατά τόπους διαφορετικές ερμηνείες και τη λαϊκή. Στηρίζεται κυρίως στον δίχως συμβολισμούς άμεσο λόγο.

Θα διακινδύνευα να πω ότι προκύπτει από τους ραψωδούς οι οποίοι μετέφεραν στους λαούς τα ομηρικά έπη που δεν ήταν τίποτα περισσότερο από τη μετάφραση των κωδικοποιημένων γνώσεων των ιερατείων.

 Για το έγκλημα αυτό άλλωστε τιμωρήθηκε με τύφλωση ο ποιητής των ποιητών. Ο Όμηρος.

Πλην εξαιρέσεων η λαϊκή χρησιμοποιεί βολικά ακόρντα  που οι άνθρωποι τα έχουν συνδέσει αποδεδειγμένα με συναισθήματα λύπης ή χαράς (υπάρχουν αυτά ως μουσικό ακουσμα καταγραμμένα στο ανθρώπινο dna αφού τα πουλιά μιμήθηκε ο πρωτόγονος στο τραγούδι του) γι αυτό υπερισχύει ο λόγος της μελωδίας. Αντανάκλαση των προσδοκιών και των βασάνων του θέλει να είναι η μουσική του ο λαός. Θέλει να ταυτίζεται μαζί της και όχι να προβληματίζεται.. Κατά συνέπεια. η μουσική είναι μία καλή ή κακή. Το κοινο διαφοροποιείται απέναντι σε αυτή.


Δεν υπάρχουν σχόλια: