Ευγένιος Ανδρικόπουλος
Το άκρον άωτον του ναρκισσισμού στη ψηφιακή του μορφή!!
Επειδή ο ναρκισσισμός δεν είναι κάτι καινούργιο. Πρόκειται για μια εμμονική
αυταρέσκεια που απαντιέται στον Θηβαίο νέο όταν αυτός διασταυρώθηκε με την
αντανάκλαση του ειδώλου του στο νερό.
Σήμερα όμως υπερέβη κάθε όριο μέσα από τις selfies.. των social media.. Αυτή η on line υπερέκθεση του «εγώ» μας
στους τοίχους των φατσοβιβλίων, είναι κάτι που οι κοινωνιολόγοι δεν είχαν
φανταστεί όταν μιλούσαν για τα αναλογούντα στον καθένα εξ ημών πέντε λεπτά
δημοσιότητας. Άλλο πέντε κι άλλο εξακόσια σαράντα πέντε προβολής του εαυτού
μας, είτε μέσα από τις selfies,
είτε δια μέσου επαναλαμβανόμενων στερεοτύπων και τσιτάτων..
Και μπορεί η
επανάληψη να είναι μητέρα της μάθησης, αποτελεί ωστόσο και αιτία κορεσμού και
αηδίας. Η κατάσταση έχει ξεφύγει και χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η όμορφη
έφηβη που σε δημόσια θέα φωτογραφιζόταν γυμνή για να μαγνητίσει το ενδιαφέρον
ενός προσώπου στη άλλη άκρη της
διαδικτυακής γραμμής..
Πρόκειται για
την αυτοεπιβεβαίωση του εγώ δια μέσου του εσύ. Όσο δε εξακολουθείς να
αυτοφωτογραφίζεσαι τόσο ερωτεύεσαι παράφορα το είδωλο της φωτογραφίας!
Κι εδώ
μάλλον δεν ισχύει ο κορεσμός και η αηδία. Επειδή αν πάψει να σε κολακεύει η
εικόνα τότε δεν αποκλείεται να πάψεις και να υπάρχεις. Κοινωνικά. Σε μερικές δε
ακραίες περιπτώσεις και βιολογικά.
Το υποδηλώνουν οι αυτοκτονίες που κάποιες
φορές εχουν γίνει σε απ' ευθείας μετάδοση. . Γι αυτό και δεν είναι τυχαίο που η προβληθείσα εικόνα δεν αντιστοιχεί
σε χρόνο πραγματικό..
Είναι κατά κανόνα φωτογραφία μιας άλλης παρωχημένης
εποχής όπου τα νύχια του χρόνου δεν σε έχουν χαράξει.. Αν είναι σημερινή τότε
είναι απολύτως βέβαιο πως εισήλθες προηγουμένως στη ξύστρα του πλαστικού
χειρουργού για ν’ ανανεωθείς, έτσι ώστε ν’ αναρτήσεις σε περίοπτη θέση τα
πρόσκαιρα επιτεύγματα της κοσμητικής ιατρικής.
Και τα προσφερόμενα μέσα για να
το κάνεις είναι πολλά. Facebook,
Pinterest, Twitter, Foursquare, Instagram.
Παλιότερα είχες μόνον ένα.
Τον καθρέφτη..
Όχι όμως καθρέφτη του μυαλού..
Κάτι το οποίο η επιστήμη
δεν έχει ακόμη επινοήσει.. Αν το είχε δεν θα φτάναμε στο σημείο της
γυναικείας ικεσίας σε γνωστό φωτογράφο ,σύμφωνα με την οποία του ζητούσε να την
απεικονίσει σαν σταρ για να θαμπώσει εκ νέου τον άνδρα που είχε χάσει..
Γυναίκα
σε ερωτική απελπισία θα αποφανθεί επιπόλαια κάποιος. Όμως όχι. Επειδή δεν είναι
λίγα τα αρσενικά που καταφεύγουν σε αντίστοιχα τεχνάσματα..
Στην ουσία
πρόκειται για την εκδίκηση του κοινού θνητού που ζητά απεγνωσμένα μια δίοδο στο
φως της κοινωνικής καταξίωσης.. Της κοινωνικής αποδοχής. Ίσως,, αν προσέξει
κανείς τα κείμενα που συνοδεύουν τις φωτογραφίες. Σε ποιο εστιατόριο πήγε ο
ένας, ή τι είδε στον κινηματογράφο η άλλη, για να μην συμπεριλάβω τα
«σκουντήματα» που μοιάζουν με λαϊκά νυφοπάζαρα και τα προσωπικά μηνύματα που
ανταλλάσσονται φωτογραφίες σεξουαλικού περιεχομένου.
Ναυάγια της ζωής είναι που
θεωρούν την οικονομική και κοινωνική τους αποτυχία ατομική και όχι συλλογική.
Τους έχει το καθεστώς πείσει πως είναι εκείνοι υπαίτιοι που λεηλατήθηκαν και
εξακολουθούν να λεηλατούνται με γνώμονα την κατά την άποψή τους δυσμορφία τους.
Ενώ αν ήταν αισθητικά αποδεκτοί θα τύγχαναν καλλίτερης διαδρομής στη ζωή..
Τι
δηλαδή.. Είναι καλλίτερα τα μηδενικά που τα Μέσα Μαζικών Εγκλημάτων
μετασχημάτισαν εν μία νυκτί σε φυσικούς αριθμούς;
Στο σημείο αυτό καιροφυλακτεί
η απάντηση παγίδα.
Ασφαλώς και όχι.
Μόνο που δεν γίνεται αντιληπτό πως το
ερώτημα κρύβει μια συναλλαγή: Τι έδωσαν τα μηδενικά για να τύχουν αυτής της
ευεργεσίας. Κάτι που ποτέ ή ίσως πάρα πολύ αργά μαθαίνεις όπως επί παραδείγματι
της κοπελιάς από reality show η οποία κατόπιν αυτού συνελήφθη στη Κύπρο για
πορνεία.
Ή την ιστορία γνωστής τηλεπερσόνας που μετά την εξαφάνισή της από το γυαλί πρωταγωνιστούσε και εξακολουθεί σε
ταινίες πορνό και άλλων παρεμφερών.
Συναλλαγή που αποσιωπάται.
Επειδή και πέραν
αυτών όλοι εκείνοι οι νέοι που σύρονται στα στούντιο ως διακοσμητικά φυτά, όταν
η σχέση τους με τη τηλεόραση διαρραγεί, δεν διαθέτουν τη παιδεία να το
αντιμετωπίσουν.
Και κάποια αυτοκτονούν. Έχει συμβεί προσφάτως μάλιστα.
Θα
μπορούσε ίσως εδώ να επισημάνει κάποιος πως τα social media της ευλογίας ή της
κατάρας είναι όπως οι βάρβαροι του Καβάφη, μια κάποια λύση, αλλά δεν είναι
έτσι.
Η αγωνιώδης προσπάθεια για ένα επιπλέον like τα κάνει ευάλωτα σε κάθε είδους
ταπεινωτικές διαπραγματεύσεις. Πολιτικές, οικονομικές και κυρίως κοινωνικές.
Έγραψε πρόσφατα κάποιος ή κάποια, «είμαι άνεργος πεινάω» και ακολούθησαν πάνω
από χίλια like..Κάτι
σαν τα like να ήταν ντομάτες
γεμιστές. που θα χόρταιναν το κρυμμένο θηριο στα σωθικά του.
Το χείριστο δε όλων είναι όταν
χρησιμοποιούνται για λόγους πολιτικά προπαγανδιστικούς.. Τότε ό,τι κατατίθεται
είναι τόσο χονδροειδές που ελάχιστα διαφέρει από μάζωξη ελληνικου παραδοσιακού καφενείου.
Φρίκη!
Διαστρεβλώνεται είτε δόλια είτε βλακωδώς η πολιτική ιστορία του τόπου σε
βαθμό κακουργήματος.
Μόνη φωτεινή εξαίρεση ορισμένοι με πηγαίο χιούμορ, αλλά
είναι τόσο λίγοι που μοιάζουν με αδικοχαμένο μονόπετρο στη χωματερή των ΄Ανω
Λιοσίων.
Πραγματικά θα περάσουν χρόνια πολλά για να καταλάβουμε πως τα social media δεν είναι εργαλείο
προβολής του ιδανικότερου εαυτού μας. Είναι ένα μέσο για να ανταλλάσσουμε
πρωτογενή πληροφόρηση και ακηδεμόνευτες απόψεις.. Αλλά για να το αφομοιώσουμε
θα πρέπει να υποτάξουμε το ΕΓΩ στο ΕΜΕΙΣ.. Τότε και μόνον τότε θα
μετασχηματιστούν από κατάρα σε ευλογία..
1 σχόλιο:
ΚΑ-ΤΑ-ΠΛΗ-ΚΤΙ-ΚΟ.. Η ΑΚΡΙΒΕΣΤΕΡΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΠΟΥ ΕΧΩ ΔΙΑΒΑΣΕΙ.. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ
Δημοσίευση σχολίου