Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2015

ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ


Αποτέλεσμα εικόνας για ο γολγοθάς του λαού
 Άρον άρον σταύρωσον αυτόν..


Με φόντο τους εντεινόμενους ανταγωνισμούς μεταξύ επιχειρηματικών συμφερόντων, κατηγοριών σημερινών μεγαλομετόχων και άλλων επίδοξων «επενδυτών», που εκδηλώνονται γύρω από τον επιμερισμό απώλειας και κερδών, αλλά και για την απόσπαση του ελέγχου των ελληνικών τραπεζικών ομίλων, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ κατέθεσε χτες άρον άρον το νομοσχέδιο για το «Πλαίσιο ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων».


(Χαρακτηριστικό των απαράδεκτων διαδικασιών που έχει επιλέξει η συγκυβέρνηση είναι ότι το νομοσχέδιο για την ανακεφαλαιοποίηση κατατέθηκε χτες στις 11 το πρωί. Μετά από μία ώρα διανεμήθηκε στις κοινοβουλευτικές ομάδες, και στις 17.15, δηλαδή σε λιγότερο από 5 ώρες, άρχισε η συζήτηση στις κοινοβουλευτικές Επιτροπές, ξεπερνώντας σε ταχύτητα και τις διαδικασίες του κατεπείγοντος! Σήμερα το πρωί ξεκινά η συζήτηση στην Ολομέλεια, διαδικασία που θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί στις 8 το βράδυ...)

Την ίδια ώρα, το τοπίο παραμένει εξαιρετικά θολό: Σε εκκρεμότητα παραμένει το ζήτημα της κρατικής συμμετοχής στο πλαίσιο της αύξησης των μετοχικών κεφαλαίων, υπό διευθέτηση βρίσκεται και το ζήτημα της διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων, ενώ οι ασάφειες παραμένουν και σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο «κουρέματος» κατηγορίας ομολογιούχων των ελληνικών τραπεζών. Σε αυτό το φόντο, κάθε άλλο παρά τυχαία δεν είναι η «καθυστέρηση» της συγκυβέρνησης στην κατάθεση του νέου αντιλαϊκού νομοσχεδίου.

-- Οι τιμές αγοράς των νέων μετοχών θα προκύψουν από το άνοιγμα του «βιβλίου προσφορών». Οι τιμές αυτές αναμένεται να διαμορφωθούν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, στη βάση της κατρακύλας που έχουν καταγράψει οι χρηματιστηριακές τιμές. Το γεγονός αυτό αποτελεί το ενοποιητικό στοιχείο για όλους τους ιδιώτες επενδυτές, ανεξάρτητα από τις διαφορές που τους χωρίζουν. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο νομοσχέδιο, «η τιμή διάθεσης δύναται να είναι χαμηλότερη της τιμής προηγούμενων καλύψεων (ανακεφαλαιοποιήσεις) από το ΤΧΣ ή της τρέχουσας χρηματιστηριακής τιμής».

Σε αυτό το πλαίσιο, για μια ακόμη φορά, το ΤΧΣ θα υποστεί σημαντική απώλεια. Παράλληλα, οι παλαιότεροι ιδιώτες μέτοχοι ελπίζουν να ανακτήσουν μέρος των απωλειών που προηγήθηκε τα προηγούμενα χρόνια. Και βέβαια, οι νέοι μέτοχοι περιμένουν να αποκτήσουν σημαντικά ποσοστά και μάλιστα σε ιδιαίτερα προνομιακές τιμές σε σχέση με τους παλαιότερους μετόχους. Τα πάντα θα εξαρτηθούν στην πορεία από τις εξελίξεις στο χρηματιστηριακό τζόγο και σε κάθε περίπτωση από την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής.

-- Δυνατότητα συμμετοχής στις ενισχύσεις από το ελληνικό κράτος έχουν και οι θυγατρικές «αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα». Είναι φανερό ότι ανοίγει το πεδίο για κάθε είδους επιχειρηματικές συμπράξεις και μελλοντικές συμφωνίες. Προβλέπεται επίσης και η δυνατότητα ενίσχυσης των συνεταιριστικών τραπεζών, οι οποίες ενδεχομένως στη συνέχεια να αποτελέσουν αντικείμενο επιχειρηματικής διαπάλης, μέσω της διαδικασίας των εξαγορών και συγχωνεύσεων.

-- Το ΤΧΣ «ενεργεί βάσει ολοκληρωμένης στρατηγικής για τον τραπεζικό τομέα και τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων». Ο τρόπος της «διαχείρισης» θα συμφωνηθεί στη συνέχεια ανάμεσα στο υπουργείο Οικονομικών, την Τράπεζα της Ελλάδας και το ΤΧΣ.

-- Η υποβολή αιτήματος για κρατική στήριξη συνοδεύεται από την υποβολή σχεδίου αναδιάρθρωσης, το οποίο «περιγράφει, υπό το πρίσμα συντηρητικών εκτιμήσεων, με ποια μέσα το πιστωτικό ίδρυμα θα επανέλθει σε ικανοποιητική κερδοφορία στα επόμενα 4 έως 5 έτη».

-- Επίδικο ζήτημα είναι και αυτό των διοικήσεων των τραπεζικών ομίλων. Το νομοσχέδιο προβλέπει μειωμένα δικαιώματα ψήφου για το ΤΧΣ, με την προϋπόθεση ότι η ιδιωτική συμμετοχή θα είναι «τουλάχιστον ίση με το 50%», επί της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, εξέλιξη που φαίνεται ιδιαίτερα πιθανή. Ταυτόχρονα, το ΤΧΣ θα έχει λόγο μόνο σε αποφάσεις όπως η «μεταβίβαση στοιχείων ενεργητικού» (δηλαδή η πώληση «προβληματικών» δανείων), συμπεριλαμβανομένης της πώλησης θυγατρικών εταιρειών.

-- Αξιολόγηση διοικήσεων. Με τη βοήθεια «ανεξάρτητου συμβούλου διεθνούς κύρους», το ΤΧΣ θα προχωρήσει στην «αξιολόγηση του πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησης των πιστωτικών ιδρυμάτων», που θα περιλαμβάνει και τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων. Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για την ικανότητα των ΔΣ στη «διαχείριση κινδύνων και της διαχείρισης προβληματικών στοιχείων του ενεργητικού».

-- Με υπουργικές αποφάσεις που θα εκδοθούν στη συνέχεια, θα διευθετηθούν οι «εκκρεμότητες» του νομοσχεδίου, προφανώς με γνώμονα τα παζάρια και τις επιχειρηματικές κόντρες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: