Του Γιώργου Γάτου
Αντιμέτωποι με μειώσεις αποδοχών έως 36% σε σχέση με όσα εισέπρατταν το… 2011 θα βρεθούν, μετά την πολιτική απόφαση της κυβέρνησης να επαναφέρει τον κατώτατο μισθό στα 650 ευρώ την 1/10/15 και στα 751,39 ευρώ την 1/7/16 χωρίς τις… πολυετίες που αντιστοιχούν, όσοι εργαζόμενοι – αμειβόμενοι με τα κατώτατα όρια της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας έχουν προϋπηρεσία.
Οι απώλειες, τις οποίες παρουσιάζει η «Ημερησία», θα προκύψουν εφόσον οι εργοδοτικές οργανώσεις (ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΤΕ) αρνηθούν να επαναβεβαιώσουν τη συνέχιση της χορήγησης των τριετιών που η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, «ξεπαγώνει» αποφεύγοντας, ωστόσο, να τις συμπεριλάβει ως συμπλήρωμα του νέου κατώτατου μισθού στο νομοσχέδιο για την «αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων».
Η πρόθεση, όπως αποτυπώνεται στο νομοσχέδιο Σκουρλέτη, να νομοθετήσει έναν ενιαίο (αυξημένο) εισαγωγικό κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο, αφήνει στον… αέρα – και στις συλλογικές διαπραγματεύσεις που θα πρέπει να γίνουν έως τις 30 Ιουνίου σε εθνικό επίπεδο και, στη συνέχεια, σε κάθε κλάδο χωριστά- τη διατήρηση των χρονοεπιδομάτων αντί της χορήγησης (και πάλι) των ωριμάσεων που σταμάτησαν να δίνονται, λόγω του Μνημονίου, από το 2012.
«Με τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η κυβέρνηση, το… ξεπάγωμα δεν θα έχει άμεσο αντίκρισμα για τους περισσότερους εργαζομένους, αφού θα πρέπει να διαπραγματευτούμε τη… διατήρηση των τριετιών», παραδέχονται συνδικαλιστικά στελέχη της ΓΣΕΕ που διεκδικούν την επαναβεβαίωση, δια νόμου, όχι του «ενός κατώτατου μισθού» (single rate), όπως ζητούσε η τρόικα, αλλά όλων των μισθολογικών κλιμακίων της ΕΓΣΣΕ.
Αντίστοιχη ανάγκη επαναβεβαίωσης της χορήγησης των πολυετιών (και της μελλοντικής αύξησής τους, μετά το «ξεπάγωμα» στα… χαρτιά) υπάρχει και για τις άλλες συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Και αυτό, γιατί, με βάση το νομοσχέδιο Σκουρλέτη, κάθε νέα συλλογική σύμβαση εργασίας, για να είναι έγκυρη, θα πρέπει να περιλαμβάνει στο σώμα της από την 1η Οκτωβρίου «το περιεχόμενο όλων των κανονιστικών και ενοχικών όρων που διατηρούνται και παράρτημα με πίνακα αποδοχών».
Η ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΗ «ΨΑΛΙΔΑ»
Η…μισή επαναφορά (χωρίς τις τριετίες) από την 1/10/2015 έως την 1/7/2016 της ΕΓΣΣΕ του 2011, εφόσον «περάσει» από τους θεσμούς και ψηφιστεί στη Βουλή:
• Θα «πριμοδοτήσει» αυτόματα τον κατώτατο μισθό των νέων ηλικίας κάτω των 25 ετών (θα έχουν αύξηση140 ευρώ και σε ποσοστό 27,45% από την 1η Οκτωβρίου και 101,40 ευρώ, ποσοστό 15,59% από την 1η Ιουλίου του 2016). Μισθολογικά ενισχυμένοι θα «βγουν», αντίστοιχα, και όλοι οι νεοπροσλαμβανόμενοι που θα αμείβονται με το νέο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο (+10,91% και 10,96%, αντίστοιχα, από 1/10/15 επανερχόμενοι το 2016 στα επίπεδα που ήταν το 2011).
• Θα απειλήσει τους μεγαλύτερους σε ηλικία με προϋπηρεσία, εφόσον δεν επαναβεβαιωθούν όλες οι κλίμακες με τις προσαυξήσεις λόγω τριετιών. Οι απώλειες για μεν το 2015 θα είναι από 0,82% έως 14,68% για δε το 2016 από από 7,69% έως 21,89%, όπως φαίνεται στους πίνακες. Δηλαδή συνολικά στη διετία έως 36%.
Μεγαλύτερες προσαυξήσεις μισθού (έως και 56%) προβλέπουν κλαδικές και ομοιοεπαγγελματικές συμβάσεις για τις πολυετίες (τριετίες, πενταετίες κ.ά.) που μολονότι έχουν λήξει, κάποια στιγμή, θεωρείται βέβαιο ότι θα τεθούν και αυτές σε διαπραγμάτευση με αβέβαιη κατάληξη.
ΥΨΗΛΟ ΚΟΣΤΟΣ
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των εργοδοτικών οργανώσεων, οι προσαυξήσεις λόγω πολυετιών έχουν υψηλό κόστος (άνω των 2,9 δισ. ευρώ) για τις επιχειρήσεις. Και, όπως διαμηνύουν, «δεν μπορεί να γίνει ολική επαναφορά, υπό τις παρούσες συνθήκες στη αγορά και μάλιστα ταυτόχρονα με την προωθούμενη, από την κυβέρνηση, αύξηση του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου».
Κύκλοι των εργοδοτικών οργανώσεων θεωρούν, επιπλέον, ότι παρά το γεγονός ότι το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας δημοσιοποιήθηκε και εστάλη για γνωμοδότηση στην Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, δεν αναμένεται να ψηφιστεί αν προηγουμένως δεν «κλείσει» η… κεντρική διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με τους δανειστές αφού, εμμέσως, αμφισβητεί (μέσω της κατάργησης σειράς μνημονιακών νόμων) την ίδια τη δανειακή σύμβαση της χώρας!
Αντιμέτωποι με μειώσεις αποδοχών έως 36% σε σχέση με όσα εισέπρατταν το… 2011 θα βρεθούν, μετά την πολιτική απόφαση της κυβέρνησης να επαναφέρει τον κατώτατο μισθό στα 650 ευρώ την 1/10/15 και στα 751,39 ευρώ την 1/7/16 χωρίς τις… πολυετίες που αντιστοιχούν, όσοι εργαζόμενοι – αμειβόμενοι με τα κατώτατα όρια της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας έχουν προϋπηρεσία.
Οι απώλειες, τις οποίες παρουσιάζει η «Ημερησία», θα προκύψουν εφόσον οι εργοδοτικές οργανώσεις (ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΤΕ) αρνηθούν να επαναβεβαιώσουν τη συνέχιση της χορήγησης των τριετιών που η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, «ξεπαγώνει» αποφεύγοντας, ωστόσο, να τις συμπεριλάβει ως συμπλήρωμα του νέου κατώτατου μισθού στο νομοσχέδιο για την «αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων».
Η πρόθεση, όπως αποτυπώνεται στο νομοσχέδιο Σκουρλέτη, να νομοθετήσει έναν ενιαίο (αυξημένο) εισαγωγικό κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο, αφήνει στον… αέρα – και στις συλλογικές διαπραγματεύσεις που θα πρέπει να γίνουν έως τις 30 Ιουνίου σε εθνικό επίπεδο και, στη συνέχεια, σε κάθε κλάδο χωριστά- τη διατήρηση των χρονοεπιδομάτων αντί της χορήγησης (και πάλι) των ωριμάσεων που σταμάτησαν να δίνονται, λόγω του Μνημονίου, από το 2012.
«Με τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η κυβέρνηση, το… ξεπάγωμα δεν θα έχει άμεσο αντίκρισμα για τους περισσότερους εργαζομένους, αφού θα πρέπει να διαπραγματευτούμε τη… διατήρηση των τριετιών», παραδέχονται συνδικαλιστικά στελέχη της ΓΣΕΕ που διεκδικούν την επαναβεβαίωση, δια νόμου, όχι του «ενός κατώτατου μισθού» (single rate), όπως ζητούσε η τρόικα, αλλά όλων των μισθολογικών κλιμακίων της ΕΓΣΣΕ.
Αντίστοιχη ανάγκη επαναβεβαίωσης της χορήγησης των πολυετιών (και της μελλοντικής αύξησής τους, μετά το «ξεπάγωμα» στα… χαρτιά) υπάρχει και για τις άλλες συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Και αυτό, γιατί, με βάση το νομοσχέδιο Σκουρλέτη, κάθε νέα συλλογική σύμβαση εργασίας, για να είναι έγκυρη, θα πρέπει να περιλαμβάνει στο σώμα της από την 1η Οκτωβρίου «το περιεχόμενο όλων των κανονιστικών και ενοχικών όρων που διατηρούνται και παράρτημα με πίνακα αποδοχών».
Η ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΗ «ΨΑΛΙΔΑ»
Η…μισή επαναφορά (χωρίς τις τριετίες) από την 1/10/2015 έως την 1/7/2016 της ΕΓΣΣΕ του 2011, εφόσον «περάσει» από τους θεσμούς και ψηφιστεί στη Βουλή:
• Θα «πριμοδοτήσει» αυτόματα τον κατώτατο μισθό των νέων ηλικίας κάτω των 25 ετών (θα έχουν αύξηση140 ευρώ και σε ποσοστό 27,45% από την 1η Οκτωβρίου και 101,40 ευρώ, ποσοστό 15,59% από την 1η Ιουλίου του 2016). Μισθολογικά ενισχυμένοι θα «βγουν», αντίστοιχα, και όλοι οι νεοπροσλαμβανόμενοι που θα αμείβονται με το νέο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο (+10,91% και 10,96%, αντίστοιχα, από 1/10/15 επανερχόμενοι το 2016 στα επίπεδα που ήταν το 2011).
• Θα απειλήσει τους μεγαλύτερους σε ηλικία με προϋπηρεσία, εφόσον δεν επαναβεβαιωθούν όλες οι κλίμακες με τις προσαυξήσεις λόγω τριετιών. Οι απώλειες για μεν το 2015 θα είναι από 0,82% έως 14,68% για δε το 2016 από από 7,69% έως 21,89%, όπως φαίνεται στους πίνακες. Δηλαδή συνολικά στη διετία έως 36%.
Μεγαλύτερες προσαυξήσεις μισθού (έως και 56%) προβλέπουν κλαδικές και ομοιοεπαγγελματικές συμβάσεις για τις πολυετίες (τριετίες, πενταετίες κ.ά.) που μολονότι έχουν λήξει, κάποια στιγμή, θεωρείται βέβαιο ότι θα τεθούν και αυτές σε διαπραγμάτευση με αβέβαιη κατάληξη.
ΥΨΗΛΟ ΚΟΣΤΟΣ
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των εργοδοτικών οργανώσεων, οι προσαυξήσεις λόγω πολυετιών έχουν υψηλό κόστος (άνω των 2,9 δισ. ευρώ) για τις επιχειρήσεις. Και, όπως διαμηνύουν, «δεν μπορεί να γίνει ολική επαναφορά, υπό τις παρούσες συνθήκες στη αγορά και μάλιστα ταυτόχρονα με την προωθούμενη, από την κυβέρνηση, αύξηση του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου».
Κύκλοι των εργοδοτικών οργανώσεων θεωρούν, επιπλέον, ότι παρά το γεγονός ότι το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας δημοσιοποιήθηκε και εστάλη για γνωμοδότηση στην Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, δεν αναμένεται να ψηφιστεί αν προηγουμένως δεν «κλείσει» η… κεντρική διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με τους δανειστές αφού, εμμέσως, αμφισβητεί (μέσω της κατάργησης σειράς μνημονιακών νόμων) την ίδια τη δανειακή σύμβαση της χώρας!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου