Η απλήρωτη εργασία στην Ελλάδα γιγαντώνεται: περίπου 1.200.000 εργαζόμενοι, το ένα τρίτο του οικονομικά ενεργού πληθυσμού, μένουν απλήρωτοι από 3 έως 15 μήνες, σύμφωνα με στοιχεία των ελεγκτικών αρχών και του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ. Την ίδια στιγμή οι ατομικές συμβάσεις δίνουν και παίρνουν αγγίζοντας στον ιδιωτικό τομέα το 70% στο σύνολο των εργαζομένων.
Η τεράστια ανεργία, η αποδυνάμωση των ελεγκτικών αρχών, η
απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, αλλά και η χρηματοδοτική ασφυξία των
επιχειρήσεων λόγω των ανεξόφλητων οφειλών του Δημοσίου ύψους 4,5 δισ.,
της υψηλής φορολογίας και του πιστωτικού αποκλεισμού από τις
ανακεφαλαιοποιημένες με χρήματα των φορολογουμένων τράπεζες, ευνοούν το
φαινόμενο αυτό.
Την απλήρωτη εργασία τη συναντάμε σε κλάδους όπως η καθαριότητα, το
λιανεμπόριο, η ναυτιλία, ο Τύπος, τα κόμματα, ακόμη και ο τουρισμός,
παρά το ρεκόρ αφίξεων και την επιδότηση θέσεων εργασίας, αλλά και στο
Δημόσιο, όπου εργαζόμενοι με συμβάσεις εργολαβίας, κοινωφελή εργασία,
voucher και άλλα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ ή τον
ΟΑΕΔ, αμείβονται με καθυστέρηση πολλών μηνών μετά τη λήξη της
επιδότησης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Εργασίας της
ΓΣΕΕ, υπάρχουν εργοδότες που απασχολούν εργαζόμενους καταβάλλοντάς τους
ως αμοιβή δωρεάν διαμονή σε ξενοδοχεία ή ημερήσια σίτιση, ενώ σε πολλές
άλλες περιπτώσεις επιχειρήσεις λιανεμπορίου καταβάλλουν μέρος του μισθού
των εργαζομένων τους με κουπόνια αγοράς τροφίμων και άλλων προϊόντων.
Μάλιστα, το φαινόμενο δεν αφορά μόνο σούπερ μάρκετ αλλά και άλλες
επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που καταβάλλουν έως και το ένα τρίτο των
μηνιαίων αποδοχών των υπαλλήλων τους με τη μορφή κουπονιών αγοράς
τροφίμων από σούπερ μάρκετ.
Επίσης προσλαμβάνουν νέους και νέες κυρίως κάτω των 25 ετών, ακόμη
και με μηνιαία σύμβαση τετράωρης απασχόλησης με 180 ευρώ, δηλαδή 2,25
ευρώ ημερομίσθιο, ενώ την ίδια ώρα περίπου 1.000.000 εργαζόμενοι δεν
λαμβάνουν, όπως επιβάλλει ο νόμος, επίδομα αδείας.
Ακόμη αυξάνονται συνεχώς οι περιπτώσεις όπου οι εργοδότες δίνουν
100 ή 200 ευρώ τον μήνα, αντί για μισθό, λέγοντας πως θα καταβάλουν
μελλοντικά τα υπόλοιπα, ενώ οι συμβάσεις εργασίας έχουν γίνει λάστιχο με
αποτέλεσμα οι μισθοί να φθάνουν και τα 300 ευρώ μικτά.
Απορρύθμιση
Γεγονός είναι ότι η κατάλυση των συμβάσεων εργασίας προφανέστατα
τροφοδοτήθηκε από την απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, ενώ λειτουργεί
ως συγκοινωνούν δοχείο με το άλλο παράλληλο φαινόμενο της αδήλωτης ή
μαύρης εργασίας, που στις συνθήκες της τεράστιας ανεργίας έχει
διογκωθεί.
Τελικά, με όλα αυτά τα δεδομένα, ο ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται να παίρνει το...
όπλο του και να προχωρεί στην επίλυση του ζητήματος, με την κατάθεση
ειδικού νομοσχεδίου στη Βουλή για διαβούλευση με στόχο την κατάργηση των
μνημονιακών νόμων και την επαναρρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, παρά το
γεγονός ότι Βρυξέλλες, Ουάσιγκτον και κυρίως το ΔΝΤ δεν συζητούν
οποιαδήποτε αλλαγή στα εργασιακά.
Αντίθετα μάλιστα επιμένουν στη σκληρή γραμμή που διατηρούσαν κατά
τις διαπραγματεύσεις με την προηγούμενη κυβέρνηση και ζητούν επιπλέον
παρεμβάσεις στο θέμα των ομαδικών απολύσεων.
Παρά ταύτα η κυβέρνηση δεν υποχώρησε και ο υπουργός Εργασίας Πάνος
Σκουρλέτης κατέθεσε το σχέδιο νόμου που προβλέπει μεταξύ άλλων την
επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων και τη σταδιακή αύξηση του
κατώτερου μισθού στα 751 ευρώ, το οποίο έως το τέλος Μαΐου αναμένεται να
έχει ψηφιστεί. Ειδικότερα το κατέθεσε τη Δευτέρα στην Κοινωνική και
Οικονομική Επιτροπή, όπου θα συνεχιστεί η διαβούλευση μεταξύ κοινωνικών
εταίρων και θα κατατεθούν οι τελικές προτάσεις.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα στελέχη του υπουργείου Εργασίας, θα
ακολουθήσει νομοσχέδιο για την αναμόρφωση και την ενίσχυση του Σώματος
Επιθεωρητών Εργασίας (ΣΕΠΕ).
Νομοθετική παρέμβαση
Με τον νέο νόμο επανέρχονται οι συλλογικές διαπραγματεύσεις και
καταργείται η δυσμενής μισθολογική διάκριση για τους νέους κάτω των 25
ετών. Τα στελέχη του υπουργείου Εργασίας εκτιμούν ότι οι νέοι κάτω των
25 ετών δεν υπερβαίνουν το 10% των 137.000 εργαζομένων που αμείβονται
σήμερα με τον κατώτατο μισθό.
Καθιερώνεται εκ νέου η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας
(ΕΓΣΣΕ) και επανέρχεται η καθολικότητα της ισχύος της για όλους – και
για τις επιχειρήσεις οι οποίες δεν συμμετέχουν στις επαγγελματικές
οργανώσεις που υπογράφουν την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση.
Η νομοθετική παρέμβαση κρίθηκε αναγκαία, καθώς, σύμφωνα με τα
στελέχη του υπουργείου Εργασίας, υπήρξε προηγούμενη βίαιη μείωση, επίσης
με νόμο, η οποία συμπίεσε όλους τους κλαδικούς μισθούς στα κατώτατα
όρια. Η αύξηση του κατώτερου μισθού θα επιφέρει και αντίστοιχη αύξηση
του επιδόματος ανεργίας που ακολουθεί πάντοτε το ύψος του κατώτερου
μισθού.
Συγκεκριμένα το επίδομα ανεργίας θα αυξηθεί κατά 11% και θα φθάσει τα περίπου 400 ευρώ από 360 που είναι σήμερα.
Αίρεται δε ο νομοθετικός περιορισμός για το πάγωμα των μισθολογικών
ωριμάνσεων, οι οποίες θα αποτελούν στο εξής αντικείμενο διαπραγμάτευσης
μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων. Επανέρχεται, επίσης, η μετενέργεια με
όλους τους μισθολογικούς και μη μισθολογικούς όρους που περιέχονται στη
συλλογική σύμβαση. Ενισχύεται ο ρόλος της Μεσολάβησης και της
Διαιτησίας.
Προβλέπεται και μονομερής προσφυγή στη Διαιτησία του μέρους που δεν
έχει συμφωνήσει κατά τη διαδικασία της Μεσολάβησης, ενώ αντικείμενο της
Μεσολάβησης και της Διαιτησίας είναι το σύνολο της διαφοράς και όχι
μόνο το ύψος του κατώτερου μισθού.
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αναστέλλονται επ’ αόριστον οι όροι
της αυτενέργειας, ενώ η διαδικασία της Μεσολάβησης και της Διαιτησίας
δεν θα μπορεί να υπερβεί τις 50 ημέρες.
Το νομοσχέδιο
Ειδικότερα το νομοσχέδιο για την αναρρύθμιση των εργασιακών σχέσεων περιλαμβάνει:
1 Επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων ως βάση διαμόρφωσης των μισθών.
2 Σε περίπτωση μη συμφωνίας για συλλογική σύμβαση
μεταξύ εργοδότη και εργαζομένων, η μία πλευρά θα μπορεί πλέον να
προσφύγει στη διαιτησία (ΟΜΕΔ). Η απόφαση του ΟΜΕΔ θα είναι δεσμευτική
και για τα δύο μέρη. Μάλιστα προβλέπεται η ίδρυση σώματος
εμπειρογνωμόνων που θα παρέχει στους διαιτητές του ΟΜΕΔ στοιχεία για τα
ιδιαίτερα οικονομικά χαρακτηριστικά της επιχείρησης ή και του κλάδου που
εξετάζεται.
3 Προβλέπεται η επαναφορά του χρόνου της μετενέργειας των συμβάσεων από τους τρεις στους έξι μήνες.
4 Ρυθμίζεται το θέμα της «επεκτασιμότητας» των
συλλογικών συμβάσεων. Με απόφαση που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του
Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας, ο υπουργός μπορεί να επεκτείνει σε όλους
τους εργαζομένους του κλάδου συλλογική σύμβαση που δεσμεύει ήδη
εργοδότες οι οποίοι απασχολούν το 50% συν έναν των εργαζομένων. Μάλιστα
προβλέπεται πως την επέκταση μπορεί να ζητήσει και αρμόδια
συνδικαλιστική οργάνωση των εργαζομένων ή των εργοδοτών με αίτησή τους
που υποβάλλει στον υπουργό.
5 Γίνεται επαναφορά του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα τμηματικά στα επίπεδα του Φεβρουαρίου του 2012:
◆ Από την 1η Οκτωβρίου 2015 και μέχρι τις 30 Ιουνίου 2016 ο
κατώτατος μισθός όλων των υπαλλήλων της χώρας, ανεξαρτήτως ηλικίας,
ορίζεται στα 650 ευρώ. Το κατώτατο ημερομίσθιο όλων των εργατοτεχνιτών
της χώρας, ανεξαρτήτως ηλικίας, ορίζεται στα 29,05 ευρώ.
◆ Από την 1η Ιουλίου 2016 ο κατώτατος μισθός όλων των υπαλλήλων της
χώρας, ανεξαρτήτως ηλικίας, ορίζεται στα 751,39 ευρώ. Το κατώτατο
ημερομίσθιο για όλους τους εργατοτεχνίτες της χώρας ορίζεται στα 33,57
ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου