Τρίτη 3 Ιουλίου 2012

Αποκρατικοποιήσεις, αυξήσεις τιμολογίων, επενδύσεις "έρχονται" στην αγορά ενέργειας

Είναι ανοιχτοί σε όλα.. Τόσο ανοιχτοί που μετέτρεψαν την χώρα σε ξέφραγο αμπέλι..

Με σαφή προσανατολισμό στις αποκρατικοποιήσεις, (ξεπούλημα το λένε στις πιάτσες των αγορών ) στις απελευθερωμένες αγορές και στις επενδύσεις, που προμηνύουν περαιτέρω επιβαρύνσεις για τους πολίτες, τοποθετήθηκαν οι συμμετέχοντες εκπρόσωποι της κυβέρνησης και των αγορών για τον χώρο της ενέργειας στο πλαίσιο του συνεδρίου του Economist.

Ο αρμόδιος υφυπουργός ΠΕΚΑ Α. Παπαγεωργίου επισήμανε ότι, υπό προϋποθέσεις, το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων μπορεί να ενισχύσει την όλη προσπάθεια, καθώς θα διευκολύνει την είσοδο επενδυτικών κεφαλαίων, τη μεταφορά τεχνογνωσίας και θα εξασφαλίσει διοικητική ευελιξία κατά την υλοποίηση, φέρνοντας ως παράδειγμα επιτυχημένων πρακτικών τον τομέα του φυσικού αερίου, από τον οποίο και προέρχεται.
 Μόνο που όπως με τις συμβάσεις του τύπου Λεοπόλδου του Κογκό, Ρίο Αντίριο δηλαδή, ο λαός θα έχει μηδενικές απολαβές εξ αυτών.. Θα εξακολουθήσει να πληρώνει και μάλιστα δίχως οι οργανισμοί να είναι δικοί του..



Παράλληλα διαβεβαίωσε ότι οι στρατηγικοί στόχοι στον τομέα του αερίου, δηλαδή να λειτουργήσει η χώρα ως ενεργειακή πύλη προς την Ευρώπη, διευκολύνοντας τη δίοδο φυσικού αερίου οιασδήποτε προέλευσης, αρχικά προς την Ιταλία και τις χώρες των Βαλκανίων, δεν έχουν μεταβληθεί. (όχι για τον Μπουργκάς Αλεξανδρούπολη άχνα δεν έβγαλε..)

Σε σχέση με τους υδρογονάνθρακες (τα καρχαριοειδή που βλέπετε στα πελάγη μας είναι εταιρίες που μυρίστηκαν αίμα..) ανέφερε ότι συνεχίζεται το πρόγραμμα ερευνών, έληξε χθες η προθεσμία κατάθεσης προσφορών για τον νέο διαγωνισμό, ενώ οι διαγωνισμοί για τις σεισμικές έρευνες έχουν προχωρήσει και σύντομα θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της δεύτερης φάσης και αν τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, οι έρευνες θα ξεκινήσουν τον Σεπτέμβριο. Σημείωσε επίσης ότι γίνεται προετοιμασία για το θέμα των ΑΟΖ, που πρέπει να εξεταστεί πολύ σοβαρά και λεπτομερώς, ενώ θα συζητηθεί και με την κυπριακή πλευρά.

Σχετικά ο διευθυντής Ενέργειας του αρμόδιου κυπριακού υπουργείου, Σ. Κασσίνης, στην ομιλία του στο συνέδριο, ανέφερε ότι για την Κρήτη η Ελλάδα πρέπει πρώτα να κηρύξει ΑΟΖ, να προχωρήσει με τις σεισμικές έρευνες και στη συνέχεια να προχωρήσει σε πιθανές γεωτρήσεις. “Πρέπει όλα να γίνουν με τη σειρά”.

Ο επικεφαλής της ΔΕΗ Α. Ζερβός επανέφερε το θέμα της σύνδεσης των λιανικών τιμών με τη χονδρεμπορική για να αντανακλάται το πραγματικό κόστος στα τιμολόγια ηλεκτρισμού, ενώ παράλληλα τόνισε ότι πρέπει να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις στην αγορά ηλεκτρισμού και κυρίως παλαιότεροι κανόνες λειτουργίας που εστιάζουν στην παροχή κινήτρων σε ιδιώτες παραγωγούς και στην προσέλκυση επενδύσεων.

Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι οι μηχανισμοί στήριξης των μονάδων φυσικού αερίου κοστίζουν στη ΔΕΗ 250 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 50 εκατ. πηγαίνουν στους ιδιώτες παραγωγούς και 200 εκατ. στη ΔΕΠΑ για αγορές αερίου. Πρόκειται, πρόσθεσε, για κανόνες με τους οποίους οι μονάδες παραγωγής μπορούν να παραμένουν σε λειτουργία παραβιάζοντας τη σειρά αξιολόγησης των μονάδων παραγωγής, ενώ μπορούν να εισπράττουν το μεταβλητό κόστος τους αυξημένο κατά 10%.

Επίσης αναφέρθηκε στην ανάγκη αλλαγής - εκσυγχρονισμού της δομής της χονδρεμπορικής αγοράς και πρόταση της ΔΕΗ είναι η σταδιακή προσαρμογή της αγοράς στη λειτουργία της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς (Target Model) όπου προβλέπονται διμερή συμβόλαια μεταξύ παραγωγών - προμηθευτών με δυνατότητα σύναψης μακροχρόνιων συμβολαίων μεταξύ πελατών - προμηθευτών.

Για σοβαρές δομικές και διοικητικές στρεβλώσεις στην αγορά έκανε λόγο και ο πρόεδρος των ιδιωτών - εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας Α. Καλλιτσάντσης, σημειώνοντας ότι, αν δεν βρεθεί άμεσα λύση στο πρόβλημα της ρευστότητας -ήδη στις ΑΠΕ αγγίζει τα 200 εκατ.-, υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης της αγοράς ή και μπλακ άουτ το προσεχές διάστημα.

Στις θετικές προοπτικές του φυσικού αερίου αναφέρθηκαν οι πρόεδρος της ΔΕΠΑ Χ. Σαχίνης και του ΔΕΣΦΑ Α. Παπάρσενος, ενώ ο γενικός διευθυντής του αγωγού ΤAP στην Ελλάδα R. Scoufias ανέφερε ότι ο σχεδιασμός του αγωγού στην Ελλάδα προβλέπει επένδυση 1,5 δισ. και 2.000 θέσεις εργασίας, ενώ εκτίμησε ότι η χώρα έχει μείνει πίσω συγκριτικά με τους ανταγωνιστές της.

Δεν υπάρχουν σχόλια: