«Τούμπα, Αλκαζάρ και Καλογρέζα μου… »
Μόνον της ΑΕΚ, του ΠΑΟΚ, του Ατρόμητου, του Εργοτέλη, και των Ιωαννίνων βρίσκουν στόχο.. Τα υπόλοιπα θυμίζουν τους Καραγκιοζοκαρατζαφέρειους μονολόγους από τον γνωστό πολιτικό πρωτογονισμό του..
Εντάξει.. Βρήκα μια καλημέρα που κρύβει χίλιες ελπίδες απαλλαγής των δεσμών μας.. Έναν πυρσό όπως αυτόν των γηπέδων που πια δεν ανάβει για την ομάδα έντεκα ποδοσφαιριστών, αλλά για την ομάδα, το σύνολο των ανθρώπων που ονομάζεται λαός.. Και τον ζεσταίνει..
Έτσι όταν ο Δημήτρης Μητροπάνος ερμήνευσε το «πλανόδιο τσίρκο», σε μουσική Θάνου Μικρούτσικου και στίχους Άλκη Αλκαίου, ένας στίχος χαράχθηκε βαθιά στην μνήμη κάθε Έλληνα φιλάθλου, να θυμίζει τη δεκαετία του ’80, που η χώρα στέναζε στα γήπεδα. «Τούμπα, Αλκαζάρ και Καλογρέζα μου…», ανέφερε ο στίχος και στους πιο παλιούς θυμίζει όμορφες καταστάσεις που τείνουν να εκλείψουν από τα τωρινά ποδοσφαιρικά γήπεδα.
Από το ξεκίνημα του φετινού Πρωταθλήματος, οι αντιδράσεις για τα πρωτοφανής αγριότητας μέτρα λιτότητας που επιβλήθηκαν στο λαό, μεταφέρθηκαν στις κερκίδες και εκτός από τις γνωστές «φιλοφρονήσεις» προς τους πολιτικούς μέσω συνθημάτων, εντοπίσαμε σε αρκετές περιπτώσεις την εμφάνιση πανό, με περιεχόμενο ετερόκλητο, αλλά πάντα προς την ίδια κατεύθυνση: κατά των πολιτικών στο σύνολό τους.
Άσχετα αν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί με αυτόν τον τρόπο έκφρασης, είναι κάτι που συνέβη, δεν γίνεται να περάσει απαρατήρητο και σε κάθε περίπτωση χρίζει περαιτέρω ανάλυσης. Μια διαπίστωση που επίσης θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπ’ όψη είναι ότι τα πανό αυτά αναρτήθηκαν κατά κύριο λόγο στις Θύρες των γηπέδων όπου κάθονται οργανωμένοι οπαδοί των ομάδων, αλλά όχι μόνο σε αυτές. Σε κάποιες περιπτώσεις αναρτήθηκαν και σε Θύρες που δεν προορίζονται για οργανωμένους φιλάθλους.
Καταγράφουμε παρακάτω τα πιο ενδεικτικά πανό της… Κρίσης και τους οπαδούς των ομάδων, που τα ανήρτησαν:
Ολυμπιακός: «Κανείς βουλευτής ξανά στο Καραϊσκάκη. Είστε ανεπιθύμητοι», «Αλήτες, προδότες, πολιτικοί, θα κάψουμε εσάς και τη Βουλή».
Παναθηναϊκός: «Μπόχα, βρώμα και δυσωδία», «Πολιτικοί λαμόγια, Βουλή των βολεμένων, θα σας κάψει η οργή των εξεγερμένων».
ΑΕΚ: «Ξεπουλήσατε την Ελλάδα, ταπεινώσατε τον λαό, προδότες κρυφτείτε», «Η φλόγα καίει εδώ και καιρό σε γήπεδα και δρόμους, τώρα όμως φούντωσε και θα σας κάψει όλους», «Μετά το κούρεμα έρχεται και η φάπα», «160 ώρες για 592 ευρώ, μπουνίδια και κλωτσίδια σε κάθε πολιτικό», «Πολιτικοί κουραμπιέδες έρχονται Χριστούγεννα, κάτω τα ξερά σας από τους πολιτικούς κρατούμενους».
ΠΑΟΚ: «Ναι στις μειώσεις των μπάτσων», «Σκοτώστε τους προδότες πολιτικούς», «ΔΝΤ πάρε δρόμο από ‘δω», «Κλέψτε από τους πλούσιους και δώστε τα στους φτωχούς».
Άρης: «Μπ… κράτος είμαστε, μπ… και η Βουλή, ήρθε η ώρα να καεί, έτσι η χώρα θα σωθεί, προδότες οι πολιτικοί».
Εργοτέλης: «Δεν ξενοδουλεύουμε, εμείς είμαστε οι αφέντες, τούτο το αμπέλι της γης είναι δικό μας. Νίκος Καζαντζάκης».
Παναιτωλικός: «Το δίκιο το έχουν ο λαός και οι εξεγερμένοι και όχι οι πολιτικοί και οι βολεμένοι».
ΟΦΗ: «Δε σε θέλει ο λαός, πάρ’ την Τρόικα και μπρος».
Πανιώνιος: «Πολιτικοί κουφ… έρχονται κρεμάλες».
Ατρόμητος: «Σε κάθε συγκέντρωση πολιτική, ανάβουν καπνογόνα, ανάβουνε πυρσοί, γιατί όμως μόνο οι οπαδοί στη φυλακή;», «Αυτοί μας κόβουν τη μπάλα κι εμείς σκοτωνόμαστε μεταξύ μας», «Λευτεριά στα αλάνια του Ηρακλή, ενάντια στην στοχοποίηση και την καταστολή», «Εσείς με ΔΝΤ, εμείς με ΤΝΤ».
ΠΑΣ Γιάννινα: «Αυτοί μας κόβουνε τη μπάλα και εμείς σκοτωνόμαστε μεταξύ μας», «Στις κερκίδες απέναντι, στους δρόμους μαζί», «Δε θα γίνουμε δούλοι κανενός».
Για τα συγκεκριμένα πανό, μπορούμε να κάνουμε ορισμένες παρατηρήσεις. Ρίχνοντας μια ματιά στις αντίστοιχες φωτογραφίες παρατηρούμε πως πλάι σε ορισμένα πανό που καλούν ευθέως σε δολοφονικές απόπειρες κατά πολιτικών ή σε αυτά που υπάρχει η λέξη «προδοσία», υπάρχει και μια ελληνική σημαία. Το γεγονός δεν είναι τυχαίο.
Παράλληλα σε ορισμένα άλλα, εμφανίζονται όροι όπως «εξέγερση» και γενικότερα μια φρασεολογία που χρησιμοποιείται από συγκεκριμένες ομάδες με συγκεκριμένα πολιτικά χαρακτηριστικά.
Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας! Στα γήπεδα, όπου υπάρχουν χιλιάδες νεανικά μυαλά, πρόθυμα να δεχθούν «κατηχήσεις» για να παλέψουν για συγκεκριμένα ιδανικά (ποιων άραγε…) και να αντιταχθούν στο όποιο… σύστημα, λειτουργούν πυρήνες που έχουν σκοπό να «σπρώξουν» πολιτικά στα… άκρα και να «στρατολογήσουν».
Τέτοιου είδους πανό κάνουν την εμφάνισή τους στις εξέδρες των γηπέδων πρώτον, γιατί γνωρίζουν πως η αγανάκτηση κατά του πολιτικού συστήματος είναι καθολική και η κίνησή τους αυτή θα επικροτηθεί από το σύνολο των φιλάθλων που θα παρακολουθήσουν μία αναμέτρηση και δεύτερον, γιατί η δημοσιότητα που θα πάρει αυτή η ενέργεια θα είναι πολλαπλάσια από το εμφανιστεί ένα πολιτικό μήνυμα σε μια πορεία ή κινητοποίηση στο δρόμο.
Στον αντίποδα, παρατηρούμε ότι το περιεχόμενο στα πανό π.χ των οργανωμένων οπαδών του ΠΑΣ Γιάννινα και του Ατρομήτου (ειδικά οι Περιστεριώτες είναι ευρέως γνωστό πως είναι… αριστερόστροφα ταγμένοι πολιτικά), έχει μια διαφορετικότητα. Διακατέχονται τα συγκεκριμένα πανό από ένα πνεύμα συλλογικότητας και αλληλεγγύης ανάμεσα στους οπαδούς όλων των ομάδων, διακατέχονται από ένα πνεύμα σκέψης για την ουσία των πραγμάτων.
Οι οπαδοί του Ατρομήτου μάλιστα έκαναν μία τομή στην οπαδική στάση απέναντι στα πράγματα, όταν ανήρτησαν πανό που έγραφε: «Αλληλεγγύη στην απεργία των εργαζομένων στα ΜΜΕ», την ώρα που το σύνθημα «Αλ., ρουφ., δημοσιογράφοι» είναι το… must όποιου καυχιέται πως αντιστέκεται στο σύστημα.
Θεμελιώδης αρχή της αυθεντικής δημοκρατίας είναι πως δεν είναι όλοι ίδιοι. Είναι ίσοι, αλλά όχι ίδιοι. Η διαφορετικότητα πρέπει να γίνεται σεβαστή. Όταν αρχίζει η «τσουβαλοποίηση» και η συλλήβδην ομαδοποίηση, τότε οδεύουμε προς σε φασιστικές νοοτροπίες.
Έτσι και στα γήπεδα. Υπάρχουν αυτοί που «αγανακτούν» στα γήπεδα, ορμώμενοι από την κοινωνική πραγματικότητα και εκείνοι που «αγανακτούν» για να… σκοτώσουν τους πολιτικούς, τους δημοσιογράφους, τους προδότες, τους απεργούς, τους τραπεζίτες, τους υπαλλήλους στις τράπεζες, τους δημοσίους υπαλλήλους, εκείνους που ψήφισαν ΠΑΣΟΚ, εκείνους που έχουν άλλη άποψη για την πατρίδα και τις παρελάσεις και όποιον άλλο τελοσπάντων σταθεί στο διάβα τους. Μόνο που δε μας είπαν στο τέλος ποιος θα μείνει;
Μόνον της ΑΕΚ, του ΠΑΟΚ, του Ατρόμητου, του Εργοτέλη, και των Ιωαννίνων βρίσκουν στόχο.. Τα υπόλοιπα θυμίζουν τους Καραγκιοζοκαρατζαφέρειους μονολόγους από τον γνωστό πολιτικό πρωτογονισμό του..
Εντάξει.. Βρήκα μια καλημέρα που κρύβει χίλιες ελπίδες απαλλαγής των δεσμών μας.. Έναν πυρσό όπως αυτόν των γηπέδων που πια δεν ανάβει για την ομάδα έντεκα ποδοσφαιριστών, αλλά για την ομάδα, το σύνολο των ανθρώπων που ονομάζεται λαός.. Και τον ζεσταίνει..
Έτσι όταν ο Δημήτρης Μητροπάνος ερμήνευσε το «πλανόδιο τσίρκο», σε μουσική Θάνου Μικρούτσικου και στίχους Άλκη Αλκαίου, ένας στίχος χαράχθηκε βαθιά στην μνήμη κάθε Έλληνα φιλάθλου, να θυμίζει τη δεκαετία του ’80, που η χώρα στέναζε στα γήπεδα. «Τούμπα, Αλκαζάρ και Καλογρέζα μου…», ανέφερε ο στίχος και στους πιο παλιούς θυμίζει όμορφες καταστάσεις που τείνουν να εκλείψουν από τα τωρινά ποδοσφαιρικά γήπεδα.
Από το ξεκίνημα του φετινού Πρωταθλήματος, οι αντιδράσεις για τα πρωτοφανής αγριότητας μέτρα λιτότητας που επιβλήθηκαν στο λαό, μεταφέρθηκαν στις κερκίδες και εκτός από τις γνωστές «φιλοφρονήσεις» προς τους πολιτικούς μέσω συνθημάτων, εντοπίσαμε σε αρκετές περιπτώσεις την εμφάνιση πανό, με περιεχόμενο ετερόκλητο, αλλά πάντα προς την ίδια κατεύθυνση: κατά των πολιτικών στο σύνολό τους.
Άσχετα αν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί με αυτόν τον τρόπο έκφρασης, είναι κάτι που συνέβη, δεν γίνεται να περάσει απαρατήρητο και σε κάθε περίπτωση χρίζει περαιτέρω ανάλυσης. Μια διαπίστωση που επίσης θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπ’ όψη είναι ότι τα πανό αυτά αναρτήθηκαν κατά κύριο λόγο στις Θύρες των γηπέδων όπου κάθονται οργανωμένοι οπαδοί των ομάδων, αλλά όχι μόνο σε αυτές. Σε κάποιες περιπτώσεις αναρτήθηκαν και σε Θύρες που δεν προορίζονται για οργανωμένους φιλάθλους.
Καταγράφουμε παρακάτω τα πιο ενδεικτικά πανό της… Κρίσης και τους οπαδούς των ομάδων, που τα ανήρτησαν:
Ολυμπιακός: «Κανείς βουλευτής ξανά στο Καραϊσκάκη. Είστε ανεπιθύμητοι», «Αλήτες, προδότες, πολιτικοί, θα κάψουμε εσάς και τη Βουλή».
Παναθηναϊκός: «Μπόχα, βρώμα και δυσωδία», «Πολιτικοί λαμόγια, Βουλή των βολεμένων, θα σας κάψει η οργή των εξεγερμένων».
ΑΕΚ: «Ξεπουλήσατε την Ελλάδα, ταπεινώσατε τον λαό, προδότες κρυφτείτε», «Η φλόγα καίει εδώ και καιρό σε γήπεδα και δρόμους, τώρα όμως φούντωσε και θα σας κάψει όλους», «Μετά το κούρεμα έρχεται και η φάπα», «160 ώρες για 592 ευρώ, μπουνίδια και κλωτσίδια σε κάθε πολιτικό», «Πολιτικοί κουραμπιέδες έρχονται Χριστούγεννα, κάτω τα ξερά σας από τους πολιτικούς κρατούμενους».
ΠΑΟΚ: «Ναι στις μειώσεις των μπάτσων», «Σκοτώστε τους προδότες πολιτικούς», «ΔΝΤ πάρε δρόμο από ‘δω», «Κλέψτε από τους πλούσιους και δώστε τα στους φτωχούς».
Άρης: «Μπ… κράτος είμαστε, μπ… και η Βουλή, ήρθε η ώρα να καεί, έτσι η χώρα θα σωθεί, προδότες οι πολιτικοί».
Εργοτέλης: «Δεν ξενοδουλεύουμε, εμείς είμαστε οι αφέντες, τούτο το αμπέλι της γης είναι δικό μας. Νίκος Καζαντζάκης».
Παναιτωλικός: «Το δίκιο το έχουν ο λαός και οι εξεγερμένοι και όχι οι πολιτικοί και οι βολεμένοι».
ΟΦΗ: «Δε σε θέλει ο λαός, πάρ’ την Τρόικα και μπρος».
Πανιώνιος: «Πολιτικοί κουφ… έρχονται κρεμάλες».
Ατρόμητος: «Σε κάθε συγκέντρωση πολιτική, ανάβουν καπνογόνα, ανάβουνε πυρσοί, γιατί όμως μόνο οι οπαδοί στη φυλακή;», «Αυτοί μας κόβουν τη μπάλα κι εμείς σκοτωνόμαστε μεταξύ μας», «Λευτεριά στα αλάνια του Ηρακλή, ενάντια στην στοχοποίηση και την καταστολή», «Εσείς με ΔΝΤ, εμείς με ΤΝΤ».
ΠΑΣ Γιάννινα: «Αυτοί μας κόβουνε τη μπάλα και εμείς σκοτωνόμαστε μεταξύ μας», «Στις κερκίδες απέναντι, στους δρόμους μαζί», «Δε θα γίνουμε δούλοι κανενός».
Για τα συγκεκριμένα πανό, μπορούμε να κάνουμε ορισμένες παρατηρήσεις. Ρίχνοντας μια ματιά στις αντίστοιχες φωτογραφίες παρατηρούμε πως πλάι σε ορισμένα πανό που καλούν ευθέως σε δολοφονικές απόπειρες κατά πολιτικών ή σε αυτά που υπάρχει η λέξη «προδοσία», υπάρχει και μια ελληνική σημαία. Το γεγονός δεν είναι τυχαίο.
Παράλληλα σε ορισμένα άλλα, εμφανίζονται όροι όπως «εξέγερση» και γενικότερα μια φρασεολογία που χρησιμοποιείται από συγκεκριμένες ομάδες με συγκεκριμένα πολιτικά χαρακτηριστικά.
Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας! Στα γήπεδα, όπου υπάρχουν χιλιάδες νεανικά μυαλά, πρόθυμα να δεχθούν «κατηχήσεις» για να παλέψουν για συγκεκριμένα ιδανικά (ποιων άραγε…) και να αντιταχθούν στο όποιο… σύστημα, λειτουργούν πυρήνες που έχουν σκοπό να «σπρώξουν» πολιτικά στα… άκρα και να «στρατολογήσουν».
Τέτοιου είδους πανό κάνουν την εμφάνισή τους στις εξέδρες των γηπέδων πρώτον, γιατί γνωρίζουν πως η αγανάκτηση κατά του πολιτικού συστήματος είναι καθολική και η κίνησή τους αυτή θα επικροτηθεί από το σύνολο των φιλάθλων που θα παρακολουθήσουν μία αναμέτρηση και δεύτερον, γιατί η δημοσιότητα που θα πάρει αυτή η ενέργεια θα είναι πολλαπλάσια από το εμφανιστεί ένα πολιτικό μήνυμα σε μια πορεία ή κινητοποίηση στο δρόμο.
Στον αντίποδα, παρατηρούμε ότι το περιεχόμενο στα πανό π.χ των οργανωμένων οπαδών του ΠΑΣ Γιάννινα και του Ατρομήτου (ειδικά οι Περιστεριώτες είναι ευρέως γνωστό πως είναι… αριστερόστροφα ταγμένοι πολιτικά), έχει μια διαφορετικότητα. Διακατέχονται τα συγκεκριμένα πανό από ένα πνεύμα συλλογικότητας και αλληλεγγύης ανάμεσα στους οπαδούς όλων των ομάδων, διακατέχονται από ένα πνεύμα σκέψης για την ουσία των πραγμάτων.
Οι οπαδοί του Ατρομήτου μάλιστα έκαναν μία τομή στην οπαδική στάση απέναντι στα πράγματα, όταν ανήρτησαν πανό που έγραφε: «Αλληλεγγύη στην απεργία των εργαζομένων στα ΜΜΕ», την ώρα που το σύνθημα «Αλ., ρουφ., δημοσιογράφοι» είναι το… must όποιου καυχιέται πως αντιστέκεται στο σύστημα.
Θεμελιώδης αρχή της αυθεντικής δημοκρατίας είναι πως δεν είναι όλοι ίδιοι. Είναι ίσοι, αλλά όχι ίδιοι. Η διαφορετικότητα πρέπει να γίνεται σεβαστή. Όταν αρχίζει η «τσουβαλοποίηση» και η συλλήβδην ομαδοποίηση, τότε οδεύουμε προς σε φασιστικές νοοτροπίες.
Έτσι και στα γήπεδα. Υπάρχουν αυτοί που «αγανακτούν» στα γήπεδα, ορμώμενοι από την κοινωνική πραγματικότητα και εκείνοι που «αγανακτούν» για να… σκοτώσουν τους πολιτικούς, τους δημοσιογράφους, τους προδότες, τους απεργούς, τους τραπεζίτες, τους υπαλλήλους στις τράπεζες, τους δημοσίους υπαλλήλους, εκείνους που ψήφισαν ΠΑΣΟΚ, εκείνους που έχουν άλλη άποψη για την πατρίδα και τις παρελάσεις και όποιον άλλο τελοσπάντων σταθεί στο διάβα τους. Μόνο που δε μας είπαν στο τέλος ποιος θα μείνει;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου